Sökning: "Utbildningsvetenskap-- forskning -- Sverige"
Visar resultat 1 - 5 av 40 avhandlingar innehållade orden Utbildningsvetenskap-- forskning -- Sverige.
1. Effects of higher education and the role of admission selection
Sammanfattning : Study I Using Admission Selection Rules to Estimate the University Earnings Premium - A Regression-Discontinuity DesignThis study estimates the earnings premiums for university admission and graduation, using unique data from the admission selection process. Applicants and non-applicants for university in Sweden in 1982 are studied in terms of earnings in 1996. LÄS MER
2. Alla lika - alla olika: skolsituationen för elever med båda föräldrarna födda utomlands
Sammanfattning : The overall purpose of this study was to provide knowledge about the school situation of pupils in Sweden whose parents were both born abroad. The connections between the pupils’ background, other factors shown to be significant in earlier studies, and school results have been identified and analysed. LÄS MER
3. "Hade jag inte läst de där artiklarna -" : barnmorskors förhållningssätt till användning av forskningsresultat inom omvårdnad
Sammanfattning : The starting point for this dissertation was the interest in dissemination and utilization of research-based knowledge in practice. The interest in research utilization in USA has spread to nursing from foremost the social sciences. In Sweden there are some studies in research utilization from different fields. LÄS MER
4. Kvinnliga skolledares ledarstil i svensk grundskola
Sammanfattning : The purpose of this study was to chart the situation of women principals. By the time the in-vestigation was made the whole amount of women principals in compulsory school was about 16 percent (90/91). Of 235 contacted women, 204 were serving as principals. 173 responded which means 85 percent. LÄS MER
5. Akademisering av specialistsjuksköterskans utbildning i Sverige : Spänningsförhållanden med anledning av utbildningsreform i enlighet med Bologna
Sammanfattning : Licentiatavhandlingens övergripande syfte var att studera konsekvenser av ökad akademisering och akademiskt lärande inom Svensk specialist-sjuksköterskeutbildning efter genomförande av ny utbildningsreform enligt Bologna.Bakgrund: Specialistsjuksköterskor förväntas i dagens hälso– och sjukvård att kunna bedriva en patientsäker och evidensbaserad vård, vilket kräver akademisk kompetens. LÄS MER