Sökning: "Uppgifter"

Visar resultat 21 - 25 av 436 avhandlingar innehållade ordet Uppgifter.

  1. 21. Med uppgift att lära : om matematikuppgifter som en resurs för lärande

    Författare :Jonas Jäder; Johan Lithner; Mathias Norqvist; Anna Teledahl; Frode Rønning; Umeå universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; task; mathematical problem; textbook; problem solving; reasoning; beliefs; mathematical challenge; upper secondary school; Matematikuppgift; Matematiskt problem; Problemlösning; Lärobok; Matematiskt resonemang; Gymnasieskolan; Utmaningar; matematikdidaktik; didactics of mathematics; Utbildning och lärande;

    Sammanfattning : Elevers möjligheter att utveckla sin kunskap i matematik påverkas av de uppgifter de arbetar med. Det är möjligt att göra en distinktion mellan rutinuppgifter och matematiska problem. En rutinuppgift är en uppgift som en elev kan lösa genom att använda en välbekant metod, eller genom att imitera en förlaga. LÄS MER

  2. 22. Undervisningsmål som utgångspunkt vid konstruktion av målrelaterade prov : några teoretiska och empiriska problem

    Författare :Sven Janson; Umeå universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES;

    Sammanfattning : Undersökningen är explorativ och är ett försök att genomföra en på målbeskrivningar grundad utvärdering av elevernas kunskaper och färdigheter.Undervisningsmål kan i en viss utsträckning konkretiseras genom att ge exempel på uppgifter och problem som eleverna skall kunna lösa. LÄS MER

  3. 23. Grafisk och algebraisk representation : Gymnasieelevers förståelse av linjära funktioner

    Författare :Annika Pettersson; Igor Gachkov; Kerstin Pettersson; Lovisa Sumpter; Karlstads universitet; []
    Nyckelord :NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; mathematics education; linear function; graphic representation; scale; concept image; Matematik; Mathematics;

    Sammanfattning : This thesis concerns upper secondary students’ understanding of algebraic and graphic representation of linear functions. Components of the students’ concept images, so-called ‘concept elements’, were studied as a way to capture their understanding. LÄS MER

  4. 24. Elevers möjligheter till lärande av matematiska resonemang

    Författare :Jonas Jäder; Michael Hörnquist; Konrad Schönborn; Mogens Niss; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES;

    Sammanfattning : En av anledningarna till varför elever har svårigheter med matematik i skolan är att utantillinlärning utgör grunden för utbildningen för många av eleverna. Procedurella och konceptuella kunskaper behövs för att skapa en bred matematisk kompetens. LÄS MER

  5. 25. Combining cognitive and physical work tasks: Short-term effects on fatigue, stress, performance and recovery

    Författare :Susanna Mixter; Svend Erik Mathiassen; David Hallman; Petra Lindfors; Paul Jarle Mork; Högskolan i Gävle; []
    Nyckelord :MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; physical; repetitive; cognitive; mental; load; variation; job rotation; restoration; allostatic load; fysisk; repetitiv; kognitiv; mental; belastning; variation; arbetsrotation; återhämtning; allostatisk belastning; Health-Promoting Work; Hälsofrämjande arbete;

    Sammanfattning : Background: Although combinations of physical and cognitive work tasks occurs in working life (both concurrent and alternating), no one has summarized the research regarding such combinations. Very few studies have investigated the effects of alternating physical and cognitive tasks, which have been suggested as an alternative to classic job rotation. LÄS MER