Sökning: "Tidskrifter"
Visar resultat 16 - 20 av 49 avhandlingar innehållade ordet Tidskrifter.
16. Vetenskaplig kommunikation inom utbildningsområdet - två empiriska studier
Sammanfattning : Forskningen om utbildning och lärande är omfattande. Uppsatsens syfte är att öka kunskapen om denna forskning och dess förutsättningar. Forskning ses som ett system för kunskapsbildning och det som studeras är detta systems interna kommunikation i form av publikationer och referenser. LÄS MER
17. Americanitis : Amerika som sjukdom eller läkemedel : Svenska berättelser om USA åren 1900-1939
Sammanfattning : The aim of this thesis is to study Swedish notions of the USA and of things American and through them the Swedish self-image and the ideas about the Swedish future as seen in public debate in the period c. 1900-1939, when the USA was the subject of a good deal of discussion as an up-and-coming nation of great importance but was not yet recognized as an indisputable super power. LÄS MER
18. Satanic Feminism : Lucifer as the Liberator of Woman in Nineteenth-Century Culture
Sammanfattning : Enligt Bibeln var Eva först med att lyssna till ormen och äta av den förbjudna frukten. Tanken på kvinnan som Satans utvalda är framträdande under stora delar av kristendomens historia. Under 1800-talet kom feminister att börja läsa denna misogyna tradition motvalls. LÄS MER
19. Flexible Composites - Strength, Deformation and Fracture Proecesses in Woven and D.O.S. Reinforcement Materials
Sammanfattning : In this thesis the tensile strength, deformation, damage resistance and tear propagation for flexible composites are analysed. There are two essential requirements common to all flexible composites; namely, high tearing strength and good matrix-to-fabric adhesion. The interaction of fabric and matrix is complex. LÄS MER
20. En del i helheten : En studie av kontextualiserad grammatikundervisning i gymnasieskolan
Sammanfattning : Det övergripande syftet med avhandlingen är att bidra med kunskap om grammatikundervisning i svenskämnet genom en design där forskare och lärare tillsammans skapar, iscensätter och utvärderar kontextualiserad grammatikundervisning i gymnasieskolans svenskundervisning, samt att belysa på vilka sätt en sådan undervisning kan användas och förstås. Shulmans (1986; 1987) teoretisering av lärares ämnesdidaktiska kunskapsbas (PCK), samt hans begreppsapparat om undervisning, används som teoretiskt ramverk i avhandlingens ramberättelse. LÄS MER