Sökning: "Teachers understanding"

Visar resultat 1 - 5 av 610 avhandlingar innehållade orden Teachers understanding.

  1. 1. Ecological understanding : a space of variation

    Författare :Britta Carlsson; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Pedagogik; Education;

    Sammanfattning : This thesis aims at increasing the knowledge of ecological understanding. For this purpose a phenomenographic approach, founded on the theory of variation, is adopted. As a means of expanding the outcome space, a Vygotskian approach to learning is also applied. LÄS MER

  2. 2. Geografilärares ämnesförståelse : Ämnesdidaktiska berättelser som reflektionsarena skapar kunskap om skolans geografi

    Författare :Patrik Magnusson; Gabriel Bladh; Hans Olof Gottfridsson; Mikael Ring; Karlstads universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; subject-specific understanding; reflection; preparedness-subject; kunskap; everyday life; teacher agency; professional autonomy; curriculum making; ämnesförståelse; reflektion; beredskapsämne; kunskap; vardag; läraragens; frirum; medskapande; Kulturgeografi; Human Geography;

    Sammanfattning : Kunskaper om och perspektiv på skolämnet geografi är viktiga när relationen mellan lärare och ämne sätt i fokus, särskilt om lärares ämnesspecifika förståelse betraktas som bärande för hur geografiämnet blir till i skolan.Syftet med denna studie är att utforska hur geografilärares ämnesspecifika förståelse kommer till uttryck och kan förstås när lärare själva får reflektera över ämnet och undervisningen. LÄS MER

  3. 3. Understanding learning and learning for understanding : Exploring medical students' personal understandings of learning tasks and experiences of learning and understanding in medicine

    Författare :Anna Bonnevier; Max Scheja; Anna Josephson; Thomas Lavelle; Madeleine Abrandt Dahlgren; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Approaches to learning; experiences of learning; higher education; high-quality understanding; medical student learning; pedagogik; Education;

    Sammanfattning : The central concern of the thesis is to problematise the complexity of the relationship between student learning and the teaching-learning environment in medicine as experienced by students. The thesis argues that learning material presented to students offers only potential for learning. LÄS MER

  4. 4. Historielärares historier : Ämnesbiografi och ämnesförståelse hos gymnasielärare i historia

    Författare :Mikael Berg; Lars Petterson; Bengt Schüllerqvist; David Ludvigsson; Karlstads universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; History; history teaching; history didactics; biography; life history; image; concepts; pedagogical content knowledge; content knowledge; transformation.; History; Historia; History; Historia; Utbildning och lärande;

    Sammanfattning : The overall aim of this study is to analyse history teachers’ understanding of the school subject history. The aim have also been to uncover what factors the history teachers say have affected their understanding of the school subject. LÄS MER

  5. 5. Lärares transformering av teknikämnet : Om lärares attityder till ämnet och syn på teknisk kunskap i teknikundervisningen

    Författare :Charlotta Nordlöf; Jonas Hallström; Gunnar Höst; Arnold Pears; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Technology education; Technology; Teachers; Attitudes; Knowledge; Transformation; Teknikundervisning; Teknik; Lärare; Attityder; Kunskap; Transformering;

    Sammanfattning : En lärare behöver i sitt arbete göra val och fatta beslut som påverkar vilken undervisning eleverna får möta. Skolämnet teknik, som är ett av grundskolans obligatoriska ämnen redan från lågstadiet, har sina specifika förutsättningar och traditioner. LÄS MER