Sökning: "Teacher-researcher collaboration"

Hittade 2 avhandlingar innehållade orden Teacher-researcher collaboration.

  1. 1. Att få tillträde till lärprocesser : professionell utveckling för lärare som undervisar elever med intellektuell funktionsnedsättning och autism i grundsärskolan

    Författare :Kamilla Klefbeck; Jonas Aspelin; Lotta Andersson; Nina Klang; Malmö universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Autism; Educational participation; Intellectual disability; Practice-based research; Professional development; Special didactics; Teacher-researcher collaboration;

    Sammanfattning : This thesis aims to contribute to knowledge about how teachers can develop their practice to enable students with intellectual disability (ID) and autism to participate in education. Pragmatism, situated learning, and variation theory have been guiding the studies. LÄS MER

  2. 2. Parskrivande och klassrumsdialog i årskurs 2 : En fallstudie av textaktiviteter när elever planerar och skriver berättelser under tre lektioner

    Författare :Karin Ekelund Bybro; Catarina Schmidt; Karin Jönsson; Jönköping University; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; paired writing; storytelling; the writing process; dialogue for learning; social practice; primary school; 8-year-olds;

    Sammanfattning : Syftet med fallstudien är att bidra med didaktisk förståelse för relationerna mellan skrivande och andra former av kommunikation, liksom för sådana faktorer som möjliggör och/eller hindrar yngre elevers gemensamma textskapande i klassrummet. Forskningsfrågorna berör hur dialogiskt parskrivande tar form, när tre elevpar planerar och parskriver en berättelse samt hur de stödstrukturer som erbjuds fungerar för dessa elever. LÄS MER