Sökning: "Tarja alatalo"
Visar resultat 1 - 5 av 6 avhandlingar innehållade orden Tarja alatalo.
1. Skicklig läs- och skrivundervisning i åk 1-3: Om lärares möjligheter och hinder
Sammanfattning : This study focuses on teachers’ opportunities and obstacles to perform skillful reading and writing instruction. It’s about the ability to accurately identify where students are in their reading and writing process and to help them develop good reading skills. LÄS MER
2. Varför har dom ingen tvättmaskin? : Critical literacy hos elever årskurs 2 och 3
Sammanfattning : Vilka möjligheter finns för unga elever i skolår 2 och 3 att utveckla ett critical literacy-perspektiv utifrån den undervisning de deltar i och de texter de möter? Texter är inte bara skriven text utan text kan vara en bild, en film, ett inlägg på Instagram eller ett musikstycke som ska tolkas. Förståelsen av begreppet läskunnighet behöver därför vidgas eftersom eleven, förutom att läsa och skriva skriven text, också måste kunna tolka, reflektera över, kritiskt granska och skapa mening ur olika typer av källor. LÄS MER
3. Resultatet av ett prov : Svensklärare om washbackeffekter av nationellt läsförståelseprov på gymnasiet
Sammanfattning : När lärares undervisning blir påverkad av ett nationellt prov talar man om washbackeffekter av provet. Det är vad den här licentiatuppsatsen handlar om. LÄS MER
4. Viktig läsning? : Svensklärare i gymnasiet om läsundervisning i en performativ kontext
Sammanfattning : This study investigates reading instruction in the first year of upper-secondary school in Sweden in the L1-subject Swedish. The thesis focuses both on what happens to students’ reading and teachers’ teaching when classroom reading is controlled by assessments, examinations and a national reading comprehension test, and on what teachers of Swedish want their students to learn when reading and comprehending different types of texts. LÄS MER
5. Response to Intervention - en specialdidaktisk modell för att förebygga lässvårigheter : Från samlat forskningsläge till tillämpning i svensk skolkontext
Sammanfattning : The Response to Intervention model originated in the United States. The model aims to prevent learning difficulties through early identification and thus early intervention. The goal is that no student should fall behind “No child left behind”. LÄS MER