Sökning: "Synligt lärande"

Visar resultat 1 - 5 av 11 avhandlingar innehållade orden Synligt lärande.

  1. 1. The making of the engineering student : A study examining the societal and cultural production of the subject, the engineering student

    Författare :Patricia Kingdon; Lars Geschwind; Sven Ove Hansson; Ulf Olsson; Maria Andrée; KTH; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Engineering education; recruitment to engineering education; broadening of the recruitment base to higher education; power and knowledge; underrepresented student groups at technical universities; Nyckelord: civilingenjörsutbildningen; högskoleingenjörsutbildningen; rekryteringen till tekniska utbildningar i högre utbildning. makt och kunskap; underrepresterade studentgrupper. val av utbildning; rekrytering.; Teknikvetenskapens lärande och kommunikation; Education and Communication in the Technological Sciences;

    Sammanfattning : AbstractThis thesis makes a novel and original contribution to the discourse surrounding engineering education, and how it can be made more accessible to underrepresented groups. The study includes two contexts representing two different perspectives. LÄS MER

  2. 2. Present absences : Exploring the posthumanist entanglements of school absenteeism

    Författare :Linnea Bodén; Eva Reimers; Ann-Marie Markström; Maggie MacLure; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; school absenteeism; digital registration; software; practices; posthumanism; skolfrånvaro; digitala system; registrering; praktiker; posthumanism;

    Sammanfattning : The aim of the study is to explore how school absenteeism as a material-discursive phenomenon is produced in the practices of humans and nonhumans, when absences and presences are registered and managed through digital technologies. How is the phenomenon of school absenteeism produced when absences and presences are digitally registered? How does the phenomenon of school absenteeism emerge when both human and nonhuman entanglements are included in the apparatuses of knowing?Through a posthumanist approach, the study engages empirically with two types of software for the registration of absences and presences at three Swedish schools. LÄS MER

  3. 3. Att göra lärandet synligt? : Individuella utvecklingsplaner och digital dokumentation

    Författare :Eva Mårell-Olsson; Gun-Marie Frånberg; Camilla Hällgren; Fredrik Paulsson; Lars Svensson; Umeå universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; personal development plans; PDP; digital; tool; participation; influence; identity work; identity construction; education; school; Individuella utvecklingsplaner; digital; verktyg; delaktighet; inflytande; identitetsarbete; identitetskonstruktion; utbildning; skola; pedagogiskt arbete; educational work;

    Sammanfattning : Since 2006 there have been two major changes to the Swedish Education Act. In January 2006, the first change, concerning nine-year compulsory school, took effect. The Act now requires that Personal Development Plans (i.e. LÄS MER

  4. 4. Informellt lärande i en formell organisation : Om meningsskapande, kunskapsdomäner och kompetens i arbete med kommunala mål

    Författare :Camilla Seitl; Inga Wernersson; Lisbeth Eriksson; Thomas Winman; Gun-Britt Wärvik; Högskolan Väst; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Goal formulation work; Meaning making; Domains of knowledge; Competence; Public organization; Målformuleringsarbete; Meningsskapande; Kunskapsdomäner; Kompetens; Offentlig verksamhet; Arbetsintegrerat lärande; Work Integrated Learning; Pedagogik; Pedagogics;

    Sammanfattning : Denna avhandling handlar om hur välfärdsaktörer (tjänstemän och politiker) i en kommunal organisation utformar mål för sin verksamhet. Aktörerna har ett samhällsansvar som innebär att de måste agera för att gå nya behov tillmötes. För att alla ska arbeta i samma riktning behöver tydliga mål utarbetas . LÄS MER

  5. 5. När kulturer spelar med i klassrummet : En sociokulturell studie av ungdomars lärande i musik

    Författare :Annette Mars; Sidsel Karlsen; Luleå tekniska universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Musikpedagogik; Music Education;

    Sammanfattning : Avhandlingen undersöker ungdomars lärande i musik utifrån ett sociokulturellt perspektiv. De två delstudierna är genomförda med en teoretisk utgångspunkt som gör gällande att människor lär sig musik i samspel med andra människor samt att de använder sig av medierande verktyg i de lärsituationer de deltar i, vidare involveras den proximala utvecklingszonen, samt muntlig och skriftlig lärandekultur. LÄS MER