Sökning: "Swedish university history"

Visar resultat 16 - 20 av 244 avhandlingar innehållade orden Swedish university history.

  1. 16. Exilens dilemma: att stanna eller att återvända : Beslut i Sverige av polska kvinnor som överlevde KZ-lägret Ravensbrück och räddades till Sverige 1945-1947

    Författare :Wirginia Bogatic; Lars Olsson; Hans-Åke Persson; Mattias Tydén; Linnéuniversitetet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; Life story; macro level; micro level; meso level; Koselleck; realm of experience; expectations; Poland; women; surviving; concentration camp; Ravensbrück; collective memory; sociological generation; identity; migration; exile; refugees; World War II; rescue operation; oral history; History; Historia; Historia; History;

    Sammanfattning : This thesis is about the intersection of great narratives and individual decisions. In the intersection, the dilemma of exile is discussed: to remain in exile or return to one’s homeland. LÄS MER

  2. 17. Bröderna Larsson : en studie i svensk emigrantagentverksamhet under 1880-talet

    Författare :Berit Brattne; Uppsala universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; History; Historia;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 18. Kurskonstruktörer i ett målstyrt system : En studie av hur två lärare planerar en gymnasiekurs i historia

    Författare :Katarina Schiöler; Kenneth Nordgren; Bengt Schüllerqvist; Martin Stolare; Karl Gunnar Hammarlund; Karlstads universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; HUMANIORA; HUMANITIES; Curriculum studies; history didactics; planning for the school subject history; upper secondary education; History; Historia;

    Sammanfattning : The focus of this study is planning for the school subject History in the Swedish upper secondary school. In a goal-oriented educational system teachers have – to some extent – the possibility to interpret and decide how the formal curriculum should be realized in practice. LÄS MER

  4. 19. Forsvarstanke og suverenitetsprinsipp : kretsen om Aftenposten i den unionspolitiske debatt 1890 - mars 1905

    Författare :Gunnar Christie Wasberg; Uppsala universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; History; Historia;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  5. 20. "Förklaringar är ju allt på nåt sätt" : En undersökning av hur fem lärare använder historiska förklaringar i undervisningen

    Författare :Joakim Wendell; Martin Stolare; David Ludvigsson; Karlstads universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; high school; class room study; history education; historical explanation; causality; cause and consequence; historical thinking concepts; History; Historia;

    Sammanfattning : The main purpose of this multiple case study is to investigate how high school history teachers in Sweden use historical explanations in their classroom teaching.  Specifically, the study explores how explanations are constructed in the clasroom interactions, and what thinking tools, if any, the teachers use to help students grasp central aspects of the historical explanation in question. LÄS MER