Sökning: "Swedish compulsory school"

Visar resultat 1 - 5 av 226 avhandlingar innehållade orden Swedish compulsory school.

  1. 1. Adolescent self-reported health in the Umeå region Associations with behavioral, parental and school factors

    Detta är en avhandling från Umeå : Umeå universitet

    Författare :Karina Nygren; Umeå universitet.; [2012]
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; adolescence; school survey; self-reported health; somatic complaints; stress; norm compliance; parent-adolescent relations; compulsory school; school managers; research utilization; ungdomar; skolenkät; självrapporterad hälsa; somatiska besvär; stress; normföljsamhet; föräldrarelationer; skola; skolområdeschefer; forskningsanvändning;

    Sammanfattning : This thesis consists of a quantitative and a qualitative study. The quantitative study (articles I-III) aimed to examine how self-reported health in adolescence is associated with behavioral, parental, and school factors. Through a survey directed at all adolescents in grades 7-9, data were collected in 2005 in a region in northern Sweden (n=5060). LÄS MER

  2. 2. Polisanmälningar i grundskolan

    Detta är en avhandling från Växjö : Linnaeus University Press

    Författare :Anne-Lie Vainik; Linnéuniversitetet.; [2017]
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Socialt arbete; Social Work; children; police-report; compulsory school; modernity; social systems; Children; Police-report; Compulsory school; Modernity; Social systems; Cultural sensitivity; Pedagogical tool; Social work;

    Sammanfattning : This thesis is about police reports concerning school violence in Sweden involving children below the age of criminal responsibility. Police reports about incidents caused by pupils in Swedish compulsory schools have increased since at least the 1980s. LÄS MER

  3. 3. Does the psychosocial school environment matter for health? a study of pupils in Swedish compulsory school from a gender perspective

    Detta är en avhandling från Umeå : Umeå universitet

    Författare :Katja Gillander Gådin; Umeå universitet.; [2002]
    Nyckelord :MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; psychosocial school environment; demand; control; social support; classmate problems; rowdiness; ill health; health behavior; power; gender;

    Sammanfattning : Despite the fast-growing evidence of the importance of the psychosocial work environment for the health of adults there is a lack of research about the possible health effects of the work environment among pupils, that is, their school environment. This is especially true for the psychosocial aspects of the pupils' school situation. LÄS MER

  4. 4. Nature's Canon : The Formation and Change of the Science Curriculum in Swedish Compulsory School 1842–2007

    Detta är en avhandling från Stockholm : Pedagogiska institutionen

    Författare :Magnus Hultén; Stockholms universitet.; [2008]
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Compulsory school; Science education; Curriculum history; Textbook; Primary; Secondary; Ideology; naturkunskap; naturkunnighet; naturorientering; naturvetenskap; folkskola; grundskola; lärmedel; läroböcker; lärobok; läroplansteori; läroplanshistoria; innehåll; ideologi; utbildning; fysik; kemi; biologi; SOCIAL SCIENCES Social sciences Education; SAMHÄLLSVETENSKAP Socialvetenskap Pedagogik; pedagogik; Education;

    Sammanfattning : This dissertation analyses the science curriculum in Swedish compulsory school 1842–2007. National curricula, textbooks, textbook adverts, and handbooks are analysed. These all have a strong position in defining the school curricula and their contents, methods and aims, and can therefore be called canonic texts. LÄS MER

  5. 5. Lärare i en ny tid Om grundskollärares förhandlingar av professionella identiteter

    Detta är en avhandling från Umeå : Umeå university, Department of Creative Studies

    Författare :Niklas Gustafson; Umeå universitet.; Malmö University.; Malmö University.; [2010]
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SOCIAL SCIENCES Social sciences Pedgogical work; SAMHÄLLSVETENSKAP Socialvetenskap Pedagogiskt arbete; Education; pedagogik; compulsory school; teacher; professional identities; reform; change; extended assignment; teaching profession; negotiated experience; professional development; social constructionism; agency; structure; co-researcher; interactive research; communities of practice; complexity; broker; fragmentation; teacher-researcher; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; Humanities Social Sciences;

    Sammanfattning : Den svenska grundskolan har under de två senaste årtiondena genomgått omfattande reform- och förändringsprocesser. Från en strukturell nivå har dessa drivit fram en ny tid med ett i grunden förändrat uppdrag för skolan och dess lärare. I denna avhandling antas emellertid att lärare som aktörer kan forma förändringar och strukturer. LÄS MER