Sökning: "Svenska företag i utlandet"

Hittade 3 avhandlingar innehållade orden Svenska företag i utlandet.

  1. 1. Svenska företag åter i Österled : hur svenska företag positionerade sig i Öst och minskade sin exponering för risk och osäkerhet

    Författare :Nils Bagelius; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Svenska företag i utlandet; Ryssland; Ukraina; Baltikum;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  2. 2. Vägen till Beirut : Svenska handelsfrämjande åtgärder i Libanon 1920-1975

    Författare :Ahmad Hussein; Magnus Lindmark; Hans Jörgensen; Peter Hedberg; Umeå universitet; []
    Nyckelord :Economic history; Middle East; the Arab World; mandated power; mandate; superpowers; Cold War; Lebanon; Sweden; trade; trade policy; trade promotion; business establishment; networks; the Uppsala model; the Swedish Ministry of Foreign Affairs; the General Export Association of Sweden; the Swedish Trade Council; LM Ericsson; Ekonomisk historia; Mellanöstern; Arabvärlden; mandatmakt; mandatland; supermakter; Kalla kriget; Libanon; Sverige; handel; handelspolitik; handelsfrämjande åtgärder; företagsetablering; nätverk; Uppsalamodellen; Sveriges Utrikesdepartement; Sveriges Allmänna Exportförening; Sveriges Exportråd; LM Ericsson; ekonomisk historia; Economic History;

    Sammanfattning : This thesis investigates Swedish trade promotion in Lebanon from 1920 to 1975. The aim is to increase knowledge about how actors in a small open western economy tried to develop their economic interests in an emerging market characterized by great uncertainty. LÄS MER

  3. 3. The Potential for Innovation in the Swedish Food Sector

    Författare :Märit Beckeman; Förpackningslogistik; []
    Nyckelord :TEKNIK OCH TEKNOLOGIER; ENGINEERING AND TECHNOLOGY; Food manufacturing; packaging; retailer; innovation; supply chain; Sweden; collaboration; coopetition;

    Sammanfattning : The food sector in Sweden, comprised of retailers, food manufacturers and packaging suppliers, has been investigated, guided by two research questions: What does “innovation” mean to the different actors (i.e. LÄS MER