Sökning: "Susanne Köpsén"

Hittade 4 avhandlingar innehållade orden Susanne Köpsén.

  1. 1. Från revolution till reträtt : Lärande i en fackförenings vardag

    Författare :Susanne Köpsén; Staffan Larsson; Kenneth Abrahamsson; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Popular education; trade union; community of practice; sociocultural; ethnography; learning; workplace; Folkbildning; fackförening; arbetsplats; lärande; vardagen; sociokulturellt; noviser; etnografi; fältstudie; Education; Pedagogik;

    Sammanfattning : Den här avhandlingen syftar till att utveckla kunskap om lärande på den lokala nivån inom fackföreningsrörelsen. Det är en etnografisk beskrivning och analys av hur en fackföreningsstyrelse på en arbetsplats hanterar vardagens fackliga arbete och de krav på lärande som det innebär. LÄS MER

  2. 2. Om fackligt lärande : En etnografisk studie av en fackföreningsstyrelses arbete

    Författare :Susanne Köpsén; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :situerat lärande; fackförening; fackliga ledare; fackligt arbete; facklig utbildning; förändringsarbete; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP;

    Sammanfattning : The prerequisites for local trade unions have changed in later years. Con-temporary changes in working-life raise new and important questions for the local boards to deal with. Changes of labour legislation anddecentralisation within the Swedish trade union movement have led to new tasks and greater responsibilities for the local trade unions. LÄS MER

  3. 3. Shaped for beauty : Vocational and gendered subjectivities in private education for the beauty industry

    Författare :Eleonor Bredlöv; Andreas Fejes; Susanne Köpsén; Elisabet Öhrn; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Vocational Education and Training VET ; subjectivity; adult learning; power; gender; beauty industry; processes of becoming; caring knowledge; Yrkesutbildning; subjektivitet; vuxnas lärande; makt; genus; skönhetsindustrin; blivandeprocesser; omvårdnadskunskap;

    Sammanfattning : The aim of this thesis was to answer the question: How are vocational, gendered subjectivities produced in vocational education for the beauty industry? Drawing on Foucault and poststructural feminist theory, this question is answered in four papers, in which the material consists of beauty-school recruitment and marketing material, interviews with skin and spa therapy students and observations of practical skin and spa therapy training. These are educational arrangements that are closely bound to the economic sector of the beauty industry, and they have remained remarkably unexplored. LÄS MER

  4. 4. Entreprenörskap i skolan : Formulering och transformering av GY11 inom gymnasieskolans hantverksprogram

    Författare :Jessica Wallin; Andreas Fejes; Susanne Köpsén; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur entreprenörskap i skolan formuleras i läroplaner och tolkas av de som är verksamma inom gymnasieskolans hantverksprogram. Med utgångspunkt i ett läroplansteoretiskt perspektiv (Dahlgren, 1990; Lindensjö och Lundgren, 1986; Lindlensjö och Lundgren, 2000; Linde, 2000; Englund, 1997; Englund, 2005; Bernstein, 1971; Bernstein, 1990; Bernstein, 2000) studeras läroplanens formulerings- och transformeringsarenor, och relationen mellan dessa. LÄS MER