Sökning: "Sociology of school"

Visar resultat 1 - 5 av 257 avhandlingar innehållade orden Sociology of school.

  1. 1. Setting the scene for life. Longitudinal studies of early social disadvantage and later life chances : Department of Sociology

    Författare :Bitte Modin; Diana Kuh; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Sociology; Sociologi; Sociology; sociologi;

    Sammanfattning : This thesis concerns the long-term life chances of children brought up under various conditions in Sweden during the first half of the twentieth century. The main purpose is to examine the consequences of children’s early family environment for later educational career, and ultimately, for their mortality risk at different stages of the life-course. LÄS MER

  2. 2. Möjligheternas horisont : Etnicitet, utbildning och arbete i ungas berättelser om karriärer

    Författare :Catarina Lundqvist; Aleksandra Ålund; Erik Olsson; Mats Trondman; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Career choice; career; youth; ethnicity; education; school; work; transition; narrative; horizon of opportunity; discrimination; transnationalism; Karriärval; karriär; ungdomar; etnicitet; utbildning; skola; arbete; övergångar; narrativ; möjlighetshorisont; diskriminering; transnationalism; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; Sociology; Ethnicity; Youth research;

    Sammanfattning : Den här avhandlingen handlar om hur unga med utländsk bakgrund berättar om sina liv och om hur de föreställer sig sina karriärval avseende utbildning och arbete. Syftet med avhandlingen är att analysera hur möjlighetshorisonter i relation till karriärskapet – de processer som genererar olika typer av karriärval – framträder i individuella berättelser. LÄS MER

  3. 3. Skolpolitik, skolutvecklingsarena och sociala processer : Studie av en gymnasieskola i kris

    Författare :Ola Holmström; Sociologi; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; School policy; Social psychology; Sociology; Social processes; School development; School development arena; Sociologi; Socialpsykologi;

    Sammanfattning : This dissertation is based on a case study of a series of events at a newly started Swedish high school. The study employs a qualitative methodology comprising of interviews, participant observation and analysis of text documents. LÄS MER

  4. 4. The Paradoxes of Good Intentions : The theory and practice of reforms reflected in teachers´ experiences

    Författare :Zeth Idof Ståhl; Sociologi; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; formal anf informal meetings; techers empowerment; work-teams at school; Sociology of school; meetings; Sociology; Sociologi;

    Sammanfattning : The theory and practice of reform as reflected in teachers’ experience of meetings in schools. This empirical study has been carried out in a coeducational school for pupils up to the age of 16 ("grundskola") during the school years 1988-89 up to and including 1991/92. LÄS MER

  5. 5. Samtalat skolledarskap : kategoriserings- och identitetsarbete i interaktion

    Författare :Anita Nordzell; Gunnar Sundgren; Mats Börjesson; Fritjof Sahlström; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; School leadership; school management; educational management; membership categorization analysis; identity work; talk-in-interaction; meeting; interview; ethnomethodology; social constructionism; Skolledning; skolledare; kategoriserings- och konversationsanalys; identitetsarbete; interaktion; samtal; mötessamtal; intervjusamtal; etnometodologi; socialkonstruktionism; Sociology; Sociologi;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att visa hur skolorganisation, skolledning och skolledaridentiteter produceras, formas och omformas i samtalad interaktion samt att visa vilka diskursiva metoder som de samtalande använder för att bygga upp sina begrepp och kategorier och samtidigt göra dem socialt acceptabla i sitt sammanhang. Jag har tagit teoretisk och analytisk utgångspunkt i etnometodologi, socialkonstruktionism och kategoriseringsanalys. LÄS MER