Sökning: "Social rättvisa"
Visar resultat 1 - 5 av 89 avhandlingar innehållade orden Social rättvisa.
1. Sysselsättning och social rättvisa : En nationell registerstudie om 12 269 unga vuxna med intellektuell funktionsnedsättning
Sammanfattning : Kunskapen om övergången mellan gymnasiesärskola och arbetsliv för unga vuxna med intellektuell funktionsnedsättning är begränsad. Varken välfärds- eller forskarsamhället har kunskap om vilken typ av sysselsättning som före detta elever i den svenska gymnasieskolan har efter skoltiden. LÄS MER
2. Rättighet och Rättvisa : Användbarhet av rättighet och rättvisa i sociala projekt
Sammanfattning : In the references invoked by a large number of social projects to achieve their goals, one can find rights and justice as central discursive units in a frequently recurring thought model. In several of these projects the result, time after time, is lack of success. LÄS MER
3. Kritiskt omdöme i samhällskunskap : Undervisningsutvecklande studier av samhällsanalytiskt resonerande i rättvisefrågor
Sammanfattning : Teachers struggle to design teaching that that will promote students’ social science knowledge in accordance with the citizenship education purpose of the subject. This study aims to expand the knowledge base of social science education by exploring the meaning of, and teaching for, the ability to critically analyse essentially contested value issues, specifically fairness and justice issues, in social science. LÄS MER
4. Social Mobilities : Multidimensionality, Operationalization, and Subgroup Heterogeneity
Sammanfattning : Social mobility is a key concern for societies, as it reflects levels of inequality, life chances, and fairness. A higher mobility rate implies that individuals are less constrained by their family origins. LÄS MER
5. Social rättvisa i inkluderande idrottsundervisning för elever med rörelsehinder : en utopi?
Sammanfattning : The aim of this thesis is to contribute to the knowledgebase of inclusion and inclusive education and to outline possible consequences that may arise from an educational ideology of inclusion. The thesis describes a potential dilemma that is both theoretical and practical. LÄS MER