Sökning: "Social interaktion bilder"

Visar resultat 1 - 5 av 9 avhandlingar innehållade orden Social interaktion bilder.

  1. 1. A Socio-Material Study of User Involvement : Interrogating the practices of technology development for older people in a digitalised world

    Författare :Björn Fischer; Britt Östlund; Alexander Peine; Steve Woolgar; KTH; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; HUMANIORA; HUMANITIES; HUMANIORA; HUMANITIES; TEKNIK OCH TEKNOLOGIER; ENGINEERING AND TECHNOLOGY; User involvement; Older People; Participation; Socio-material Conditions; Enactment; Ontology; Configuring; Ageing and Technology; Ethnography; Method and Design Practice; Användarinvolvering; Äldre Människor; Delaktighet; Sociomateriella förhållanden; Enactment; Ontologi; Konfigurering; Åldrande och Teknik; Etnografi; Metod och Designpraktik; Technology and Health; Teknik och hälsa;

    Sammanfattning : Population ageing and increased digitalization each constitute an ongoing and profound transformation within contemporary modes of living, as growing advances in technological development mix and intermingle with the lived realities of older people as the final recipients. It is against the backdrop of this interplay that user involvement has enjoyed ever-rising advocacy to an almost normative degree. LÄS MER

  2. 2. Slöjdpraktik i skolan – hand, tanke, kommunikation och andra medierande redskap : Actaserien. Göteborg Studies in educational sciences, 183

    Författare :Marléne Johansson; Göteborgs universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Slöjd; Sloyd; kommunikation; mediering; redskap; social praktik; sociokulturell; videodokumentation; dagboksanteckningar;

    Sammanfattning : Denna avhandling rapporterar en empirisk studie av slöjdpraktik i grundskolan. Fokus är riktat mot att studera slöjdaktiviteter mer ingående och vad slöjdande i skolan innebär som social praktik. LÄS MER

  3. 3. Ögonblick i klassrummet : Samtal och interaktion om elevers fotografier på gymnasiet

    Författare :Ola Lindholm; Hector Pérez Prieto; Anna-Lena Göransson; Lazaro Moreno; Karlstads universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Photographic education; interaction; classroom interaction; pictorial language; Photographic education; interaction; classroom interaction; pictorial language; vocational education; Interaktion; yrkesämnenas didaktik; fotografi; bild; klassrumsinteraktion; Pedagogiskt arbete; Educational Work;

    Sammanfattning : En kamera fångar ögonblick av det ljus som människan kan uppfatta, eller verkligheten som det ibland kallas. Dessa ögonblick i form av fotografier, arbetar de elever och den lärare med, som Ola Lindholm har följt på gymnasiet. LÄS MER

  4. 4. Hur blir du en framgångsrik tiggare i Sverige? : en undersökning av tiggandets och givandets bilder 2011 till 2016

    Författare :Cecilia Parsberg; Cecilia Lagerström; Göran Dahlberg; Stefan Jonsson; Umeå universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; fine arts; images; begging; giving; beggar; giver; successful; solidarity; empathy; affect; space of action; free movement; borders; politics of waiting; gestures; urban life; participating art; filminstallation; asymmetry; symmetry; place; house; co-presence; framing; social choreography; power; activate the image; ethics; aesthetics; ethics; video documentation; artistic research; phronesis; Hannah Arendt; Judith Butler; Sara Ahmed; Sven-Eric Liedman; fri konst; bilder; tiggande; givande; tiggare; givare; framgångsrik; solidaritet; empati; affekt; förhandlingsutrymme; den fria rörligheten; gränser; politiskt väntrum; gester; urbant liv; deltagande konst; filminstallation; asymmetri; symmetri; plats; hus; co-presence; framing; social koreografi; makt; aktivera bilden; etik; estetik; videodokumentation; konstnärlig forskning; fronesis; Hannah Arendt; Judith Butler; Sara Ahmed; Sven-Eric Liedman; fri konst; Fine arts;

    Sammanfattning : Mitt första möte med en tiggande föranledde mig att under fem år undersöka den nya situationen för tiggeriet och giveriet i Sverige. Förutsättningen är att vardagliga handlingar och reaktioner gentemot en annan människa kan synliggöras estetiskt med en etisk klangbotten. LÄS MER

  5. 5. Berättandets möjligheter : Multimodala berättelser och estetiska lärprocesser

    Författare :Märtha Andersson; Lena Kåreland; Luleå tekniska universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; aesthetic learning processes; children; ethnography; interaction; meaning-making; multimodal learning; narrative; school; socio-cultural perspective; barn; berättande; estetiska lärprocesser; etnografi; interaktion; meningsskapande; multimodalt lärande; skola; sociokulturellt perspektiv; barn; berättande; estetiska lärprocesser; etnografi; interaktion; meningsskapande; multimodalt lärande; skola; sociokulturellt perspektiv; Svenska med didaktisk inriktning; Swedish and Education;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to investigate meaning-making in pupils' multimodal narratives that have emerged in aesthetic learning processes. To, with the support of ethnographic methods and theories of narrative and multimodality, study the resources and strategies used by the pupils. LÄS MER