Sökning: "Social choice"

Visar resultat 6 - 10 av 1110 avhandlingar innehållade orden Social choice.

  1. 6. Speed Choice : The Driver, the Road and Speed Limits

    Författare :Mats Haglund; Nils Petter Gregersen; Uppsala universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Psychology; Driving behaviour; Speed choice; Risk estimates; Enforcement; Attitudes; Psykologi; Psychology; Psykologi; Psychology; psykologi;

    Sammanfattning : Speed choice is one of the more characteristic features of driver behaviour. The speed a driver chooses to travel at determines the degree of difficulty he or she operates under. Higher speeds lead to more accidents, higher accident risk and more severe consequences of an accident. LÄS MER

  2. 7. Möjligheternas horisont : Etnicitet, utbildning och arbete i ungas berättelser om karriärer

    Författare :Catarina Lundqvist; Aleksandra Ålund; Erik Olsson; Mats Trondman; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Career choice; career; youth; ethnicity; education; school; work; transition; narrative; horizon of opportunity; discrimination; transnationalism; Karriärval; karriär; ungdomar; etnicitet; utbildning; skola; arbete; övergångar; narrativ; möjlighetshorisont; diskriminering; transnationalism; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; Sociology; Ethnicity; Youth research;

    Sammanfattning : Den här avhandlingen handlar om hur unga med utländsk bakgrund berättar om sina liv och om hur de föreställer sig sina karriärval avseende utbildning och arbete. Syftet med avhandlingen är att analysera hur möjlighetshorisonter i relation till karriärskapet – de processer som genererar olika typer av karriärval – framträder i individuella berättelser. LÄS MER

  3. 8. Elevers val av gymnasieskola : En experimentell studie om elevers geografiska, akademiska och sociala preferenser

    Författare :Mikael Thelin; John Östh; Anders Trumberg; Uppsala universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; School choice; rational choice; economic man; stated preferences; experiment; conjoint; Sweden; Halmstad; Social and Economic Geography; Kulturgeografi;

    Sammanfattning : Increased possibilitiesof choosing one’s school of preference hasbeen raised as a key factor in many countries to promote equal opportunitiesand higher quality of education. This has been endorsed by policymakers whoassume that students make well-informed rational choices and that students only stress academic quality whendeciding which school to attend. LÄS MER

  4. 9. Äldrefattigdom : Ekonomisk utsatthet i yngre ålderspensionärers vardag

    Författare :Angelika Thelin; Tapio Salonen; Maria Wolmesjö; Elisabeth Cedersund; Linnéuniversitetet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; poverty; economic hardship; everyday life; young old; elderly; social exclusion; coping; life course; fattigdom; ekonomisk utsatthet; vardag; yngre äldre; penionärer; äldre personer; social exklusion; coping; livslopp; Socialt arbete; Social Work;

    Sammanfattning : I Sverige omfattas äldre personer av ett historiskt och internationellt sett generöst offentligt ekonomiskt grundtrygghetssystem. Trots det ökade risken för relativ fattigdom bland unga ålderspensionärer (65 till 74 år) under 2000-talets första decennium. LÄS MER

  5. 10. Understanding Individuals' Learning and Decision Processes in a Changing Environment by Using Panel Data

    Författare :Nursitihazlin Ahmad Termida; Yusak Susilo; Joel Franklin; Kiron Chatterjee; KTH; []
    Nyckelord :TEKNIK OCH TEKNOLOGIER; ENGINEERING AND TECHNOLOGY; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Behavioural responses; seasons; panel data; travel diary; activity-travel pattern; theory of planned behaviour; space-time constraint; changing environment; tram; Stockholm; Transportvetenskap; Transport Science;

    Sammanfattning : When a new transport service is introduced, people have to learn and familiarize themselves with the new service before they decide to adopt it. These processes are developed over time, thus produce dynamics in individuals’ behavioural responses towards the service. This affects the demand of the new service, thus affect revenues. LÄS MER