Sökning: "Social Semiotik"

Visar resultat 1 - 5 av 11 avhandlingar innehållade orden Social Semiotik.

  1. 1. Full gas mot en (o)hållbar framtid : Förväntningar på bränsleceller och vätgas 1978 - 2005 i relation till svensk energi- och miljöpolitik

    Författare :Martin Hultman; Jonas Anshelm; Christer Nordlund; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Environmental history; discourse; STS; history of technology; sociology of expectations; hydrogen; fuel cell; utopia; material~semiotics; cultural studies; Miljöhistoria; mijlöteknik; teknik- och vetenskapsstudier; energipolitik; diskurs; utopier; förväntanssocilogi; materiell- semiotik; kulturstudier; teknikhistoria; vätgas; bränsleceller; INTERDISCIPLINARY RESEARCH AREAS; TVÄRVETENSKAPLIGA FORSKNINGSOMRÅDEN;

    Sammanfattning : I föreliggande avhandling undersöker Hultman hur bränsleceller och vätgas underolika tidpunkter beskrivits som delar i ett framtida energisystem 1978 – 2005. Detempiriska materialet som analyseras är statliga utredningar, böcker, rapporter,tidningsartiklar och riksdagstryck. LÄS MER

  2. 2. Linking Programming to Representations : Understanding meaning-making in physics education through semiotic resources

    Författare :Kim Svensson; Nationellt Resurscentrum för Fysik; []
    Nyckelord :NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Social Semiotics; Programming; Transduction; Semiotic Resources; Representations; Transductive Link; Fysicumarkivet A:2022:Svensson; Social Semiotik; Programmering; Transduction; Semiotisk Resurs; Representationer; Transductiv Länk;

    Sammanfattning : Programming is investigated with a social semiotic lens to study how programming can contribute to meaning-making in physics. The analysis focuses on how new and dynamic representations can be created with the help of programming and how programming allows students to investigate and create their own models of physical phenomena. LÄS MER

  3. 3. Patterns of corporate visual selfrepresentation in accounting narratives

    Författare :Emelie Eriksson; Alf Westelius; Carl-Johan Petri; Bino Catasus; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; visual research; self-representation; diagrams; accounting narrative; corporate reporting; public disclosure; business models; semiotics; annual report; Ericsson; visuell forskning; visuella metoder; självrepresentation; diagram; externredovisning; affärsmodell; semiotik; årsredovisning; Ericsson; Economic Information Systems; Ekonomiska informationssystem;

    Sammanfattning : This dissertation deals with firms’ visual and pre-visual self-representations in accounting narratives. Self-representations are those descriptions about the company that firms include in accounting narratives to convey the current standings and their identity. LÄS MER

  4. 4. Den visuella bilden av organisationen : Perspektiv på visualitet i accounting

    Författare :Emelie Havemo; Alf Westelius; Carl-Johan Petri; Johan Alvehus; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; visuality; accounting; semiotics; visual management; financial reporting; visualisation; visualitet; redovisning; ekonomistyrning; semiotik; visual management; finansiell rapportering; visualisering; Economic Information Systems; Ekonomiska informationssystem;

    Sammanfattning : Organisations play a crucial role as actors that shape material action and societal discourse; therefore, it is important to understand the ways in which they gain legitimacy and how they shape society. The power of accounting representations to construct the accounting object – the organisation – is therefore a key concern in the accounting literature. LÄS MER

  5. 5. Valretorik i text och bild : En studie i 2002 års svenska valaffischer

    Författare :Orla Vigsö; Björn Melander; Mats Thelander; Per Ledin; Uppsala universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; HUMANIORA; HUMANITIES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Scandinavian languages - general; political communication; rhetoric; discourse analysis; posters; political marketing; argumentation; Swedish; Nordiska språk - allmänt; Scandinavian languages; Nordiska språk; nordiska språk; Scandinavian Languages; politisk marknadsföring; kommunikation; valkampanj; valaffisch; retorik; semiotik;

    Sammanfattning : Posters have been used in political communication for more than a century, and are still an important element in the election campaigns. However, few studies have been devoted to the way in which text and image work together in order to obtain the rhetorical goal of making voters vote for a specific party. LÄS MER