Sökning: "Skolan och IT"
Visar resultat 1 - 5 av 315 avhandlingar innehållade orden Skolan och IT.
1. Deltagandets förutsättningar och digitala resursers påverkan : - ur ett elev- och lärarperspektiv
Sammanfattning : Denna avhandling undersöker potentialen hos digitala resurser för att stödja elevers deltagande i formella lärmiljöer. Forskningsfrågningar är inriktade på att förstå användarperspektiv, förhållningssätt och krav som är relevanta för att möjliggöra elevers deltagande i skolan. LÄS MER
2. Det långa mötet - IT och skolan : om spridning och anammande av IT i den svenska skolan
Sammanfattning : Avhandlingen syftar till att beskriva och förstå hur IT spridits och anammats i den svenska skolan. Den vetenskapliga frågeställningen är om det är möjligt att att förstå IT-utvecklingen på skolområdet i termer av teknikspridning. LÄS MER
3. Olika miljöers tillgänglighet för barn med rörelsehinder : hemmet, skolan, lekplatser
Sammanfattning : The general aim of this licentiate thesis was to explore the accessibility to different environments for children with restricted mobility, from the children's own point of view. The environments explored were the home, the school and playgrounds. LÄS MER
4. Skolan gör skillnad : Etnicitet och institutionell praktik
Sammanfattning : Studien undersöker hur etnicitet görs till en central kategori för skolans sociala organisation och används för att markera skillnader och därigenom gör elever till svenskar och invandrare. Intresset riktas också mot hur etnicitetskonstruktioner är förbundna med social komplexitet och samspelar med andra relationer, särskilt kön och klass. LÄS MER
5. Skrivande som handling och möte - gymnasieelever om skrivuppgifter, tidsvillkor och bedömning i svenskämnet
Sammanfattning : The purpose of this dissertation is to explore how students in upper secondary school can feel, react and cope with writing tasks, time conditions and assessment in the subject of Swedish. The study deals with two upper secondary classes from different schools, one at a natural science programme, one at an aesthetical programme with music as an area of emphasis. LÄS MER