Sökning: "Skola 2000"

Visar resultat 1 - 5 av 26 avhandlingar innehållade orden Skola 2000.

  1. 1. Vilja, våga, kunna använda informations- och kommunikationstekniken : människor med funktionshinder i samarbete med universitet och handikapprörelse

    Författare :Åsa Gardelli; Luleå tekniska universitet; []
    Nyckelord :TEKNIK OCH TEKNOLOGIER; ENGINEERING AND TECHNOLOGY; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Engineering Psychology; Teknisk psykologi; Pedagogik; Education;

    Sammanfattning : Informations- och kommunikationstekniken har för många människor blivit en naturlig och viktig del i deras dagliga liv. Den öppnar för stora möjligheter men kan också innebära stora omställningar för människor. En återkommande fråga i den allmänna debatten är om alla människor i samhället kommer att kunna ta del av denna teknik. LÄS MER

  2. 2. Förvaltningschefers styrning : En studie av praktik och representation i skolans värld

    Författare :Anna Cregård; Göteborgs universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; styrning; förvaltningschef; disciplinering; kontroll; hierarki; makt; skola; rektor;

    Sammanfattning : Chefers styrning av underordnade ingår ofta som en självklar del av chefskapet. Det betraktas som naturligt. Men relationerna mellan chef och underordnad kan vara av sådan karaktär, att de underordnade inte godkänner styrningen. LÄS MER

  3. 3. Elevinflytandets många ansikten

    Författare :Eva Forsberg; Uppsala universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Education; student influence; student impact; power; school democracy; steering; classroom control; abduction; Skola 2000; Pedagogik; Education; Pedagogik; pedagogik; Education;

    Sammanfattning : With this dissertation, I wish to make a contribution to the public debate on education and democracy, with an emphasis on student influence and impact. Based on eight empirical investigations made during the 1990s, pictures of student impact, primarily on the teaching process, are presented. LÄS MER

  4. 4. Barn i skola och fritidshem : en studie kring samverkan

    Författare :Anita Söderlund; Inge Johansson; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; children; co-operation; leasure time centre; school age childcare; recreational instructor; teacher; school; multicultural; elementary education; school day centre; Education; Pedagogik; pedagogik; Education;

    Sammanfattning : The main purpose of this thesis is to focus on the children, by investigating whether various organisation models, integrated, interactiv and mixed co-operation, for co-operation between teachers and recreation instructors showed differences in regard to the children's development, well-being, and ability to absorb knowledge. Did various co-operation models for school/day centre affect the children's school performance, peer and adult relationship, well-being, and general school and day centre experiences? Were there any differences related to the school and living areas? Were there any differences between children with day centre experience, and those who had none when it comes to school subjects, school performance, well-being, self-confidence, and relations with friends? The children's best and worst memories from their day centres are also studied. LÄS MER

  5. 5. Slagsta skola och seminarium och dess föregångare : skolan för sinnesslöa barn i Stockholm : ideologi och praktik i undervisningen av barn med utvecklingsstörning 1870-1950

    Författare :Håkan Brockstedt; Sven Hartman; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Education of the abnormal; idiots; feebleminded; mentally retarded; motor and sensory training; broad education; Slagsta; Rappe; Tamm.; pedagogik; Education;

    Sammanfattning : This is a pedagogical-historical thesis. The sources were some guides for teacher training, curricula and pictures. The latter show learning settings and materials for sensory training which were considered important in developing the children's senses, since it was supposed that sensory dysfunction constituted the retardation. LÄS MER