Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 45 avhandlingar som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. TRÖST : beskriven av långvarigt sjuka barn, föräldrar och en sjuksköterska

    Författare :Charlotte Ångström-Brännström; Vera Dahlqvist; Astrid Norberg; Gunilla Strandberg; Joakim Öhlén; Umeå universitet; []
    Nyckelord :MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; cancer; child; chronic disease; comfort; drawing; family; nurse; parent; pediatric nursing; sibling; social network; barn; barnsjukvård; cancer; familj; föräldrar; långvarig sjukdom; socialt nätverk; sjuksköterska; syskon; teckningar; tröst; Nursing; Omvårdnad; omvårdnadsforskning med medicinsk inriktning; Caring Sciences;

    Sammanfattning : Det övergripande syftet med avhandlingen är att beskriva långvarigt sjuka barns upplevelser av tröst samt vilka och vad som tröstar barn, föräldrar och en sjuksköterska. Avhandlingen omfattar fyra delstudier. Långvarigt sjuka barn, föräldrar och en sjuksköterska har intervjuats och barnen har ritat teckningar. LÄS MER

  2. 2. Barns kamratrelationer i förskolan : Samhörighet tillhörighet vänskap utanförskap

    Författare :Fanny Jonsdottir; Malmö högskola; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; erkännande; barn; exkludering; förskola; förskolebarn; inkludering; kamrat; kamratskap; moralfilosofi; moralisk kränkning; samhörighet; social arena; tillhörighet; vänner; vänskap;

    Sammanfattning : Studien är en kartläggning av 353 barns sociala relationer i förskolan med fokus på deras kamrat- och vänskapsrelationer. Studien handlar också om pedagogers uppfattningar om barnens sociala egenskaper och färdigheter. LÄS MER

  3. 3. Sju barn lär sig läsa och skriva : Familjeliv och populärkultur i möte med förskola och skola

    Författare :Carina Fast; Donald Broady; Caroline Liberg; Magnus Persson; Uppsala universitet; []
    Nyckelord :Education; literacy; ethnography; text; popular culture; media; habitus; capital; Pedagogik; Pedagogik; Education;

    Sammanfattning : This thesis is an ethnographic study in which seven Swedish children from different social and cultural environments were followed over three years. The study began when the children were four years old.The main aim of this thesis is to investigate through what social and cul-tural practices seven children meet literacy events in their families. LÄS MER

  4. 4. Babies’ engagements with everyday things : An ethnographic study of materiality, movement and participation

    Författare :Alex Orrmalm; Anna Sparrman; Michael Tholander; Peter Kraftl; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; babies; material things; everydayness; participation; perspective; space; child and childhood studies; bebisar; materiella saker; vardagsliv; deltagande; perspektiv; plats; barn – och barndomsskapande;

    Sammanfattning : This thesis explores how babies (1-18 months old) engage with material things in their everyday lives. The aim is to contribute with theoretical and empirical insights into babies own practices around material things and how attending to these practices can lead to reflections on participation, material culture and everyday space. LÄS MER

  5. 5. Utsatthetens röster

    Författare :Zulmir Becevic; Karin Osvaldsson; Philip Lalander; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Young people in societal care; meaning making; experience; life stories; identity; relations; emotions; Ungdomar i samhällsvård; meningsskapande; erfarenhet; livsberättelser; identitet; relationer; emotioner; ungdomar i samhällsvård; meningsskapande; erfarenhet; livsberättelser; identitet; relationer; emotioner.;

    Sammanfattning : Den här avhandlingen handlar om ungdomar i samhäilsvård och deras livsberättelser, om erfarenheter av att växa upp under kaotiska livsvillkor som karaktäriseras av psykiska problem, trasiga relationer, och andra fotmer av social utsatthet. Syftet är att undersöka hur ungdomar som är placerade i samhällsvård använder sina erfarenheteter för att skapa mening och sammanhang kring sig själva och sina liv. LÄS MER