Sökning: "School marks"

Visar resultat 1 - 5 av 26 avhandlingar innehållade orden School marks.

  1. 1. Relativa betyg : några empiriska studier och en teoretisk genomgång i ett historiskt perspektiv

    Författare :Håkan Andersson; Umeå universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Group-referenced marks; norm-referenced marks; criterion-referenced marks; marks; grades; grading; selection; employment qualifications; merits; Relativa betyg; grupprelaterade betyg; normrelaterade betyg; målrelaterade betyg; kriterierelaterade betyg; betyg; urval; anställningsmeriter; meriter;

    Sammanfattning : Denna avhandling, som i huvudsak är resultatet av ett projekt finansierat av Skolöverstyrelsen, består av fem delstudier (I-V) utförda under åren 1977-1991 samt en sammanfattande analysdel (VI). Avhandlingens syfte är att studera det unika svenska relativa betygssystemet, som infördes på försök i folkskolan i början av 1940-talet för att senare permanentas och även införas i enhets- och grundskolan samt slutligen även i gymnasiet. LÄS MER

  2. 2. Glesbygdsbarn i Västerbotten

    Författare :Annagreta Råberg; Umeå universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; sparsely populated areas; compulsory school; school performance; adjustment; attitudes;

    Sammanfattning : This report deals with some problems in connection with the school situation of children from sparsely populated areas. 515 pupils at the middle level of the 9-year compulsory school ir. Västerbotten took part ir. the investigation. LÄS MER

  3. 3. Effective schools in a segregated landscape : Studies of academic achievement and psychological well-being among adolescents in Sweden

    Författare :Maria Granvik Saminathen; Bitte Modin; Sara Brolin Låftman; Stephanie Plenty; Torbjørn Torsheim; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; psychological health; adolescence; segregation; educational equity; school; academic achievement; structural equation modeling; multilevel modeling; folkhälsovetenskap; Public Health Sciences;

    Sammanfattning : Equitable educational opportunities necessitate equitable access to a favourable academic and social school environment. This thesis aims to explore the role of the school as an educational and social arena for the academic achievement and psychological well-being of lower secondary school students in Sweden. LÄS MER

  4. 4. On the mechanisms of social inequality. Studies of young people's educational outcomes, social participation and well-being

    Författare :Erica Nordlander; Göteborgs universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Ungdomar; Social ojämlikhet; Utbildning sociala aspekter; Ungdomar utbildning klasstillhörighet Sverige 2000-talet; Genus; Hälsa; Skolan betyg; Young people education class affinity Sweden 21st century; Gender; Health; School marks; Youth; Equality; Sverige;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  5. 5. Fängelset som välfärdsbygge : Tre studier om behandlingstanken i svensk fångvård

    Författare :Ann-Christine Petersson Hjelm; Christian Häthén; Uppsala universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Legal history; legal history; prison; prisoner; welfare state; social engineering; sociological school; treatment; penalty; Rättshistoria; Strafflagberedningen; Karl Schlyter; individualprevention; behandlingstanken; fängelse; fångvård; klientregister; rättshistoria; välfärdsstat; straffverkställighet; påföljdssystem; Legal history; Rättshistoria; Rättshistoria; Legal History and Sociology of Law; Law; Rättsvetenskap;

    Sammanfattning : This thesis discusses "social engineering", in the fields of prison treatment, during the development of the Swedish Welfare State, from 1930 to 1950. The penal political ambitions were laid down under a Social Democratic government and realized in the party’s program of 1944. LÄS MER