Sökning: "School leadership"

Visar resultat 6 - 10 av 112 avhandlingar innehållade orden School leadership.

  1. 6. Slaget om femininiteten : Skolledarskap som könsskapande praktik

    Författare :Monica Söderberg Forslund; Boel Englund; Christina Florin; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; school leadership; gender; principal; discourse analysis; school leadership history; feminist post-structuralism; Education; Pedagogik; pedagogik; Education;

    Sammanfattning : The aim of the dissertation is to highlight how different ideas about gender and gender discourses have created varying conditions for the formation of school leadership in different eras. The empirical material consists of historically documented material in a text-based study and interview material comprising interviews with a total of 18 comprehensive school principals from two interview studies. LÄS MER

  2. 7. Förändringsstrategier i grundskolan : ett ledarperspektiv

    Författare :Kerstin Nilsson; Svante Leijon; Rolf Solli; Örebro universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; change strategies; change processes in school; local development work in school; leadership; the good leadership; principals as change masters; environment in school; changeprojects in school; staff participation; school in change; school organization; förändringsstrategier; förändringsprocesser i skolan; lokalt utvecklingsarbete i skolan; ledarskap; skolledare; det goda ledarskapet; rektorer som förändringsledare; arbetsmiljö i skolan; utvecklingsprojekt i skolan; medarbetares delaktighet; skolan i förändring; skolorganisation; Business studies; Företagsekonomi; Business Studies; företagsekonomi;

    Sammanfattning :   Change Strategies in Primary School  -  a leader perspective This thesis focuses on change strategies in the Swedish primary school. The schoolleaders have a new situation and role as change agents since the school was brought under local go­vern­ment control with among others the reguirement to be responsible for the local process of development in school. LÄS MER

  3. 8. Gymnasielärarens uppdrag som mentor : En etnografisk studie av relationens betydelse för elevens lärande och delaktighet

    Författare :Elisabeth Nordevall; Ann Ahlberg; Claes Nilholm; Jerry Rosenqvist; Jönköping University; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Mentor; pupil; high school; upper secondary school; pupil welfare; participation; learning; communication; knowledge system; leadership; school improvement; special education; learning situation; ethnography; communicative relational perspective; Mentor; elev; gymnasieskola; elevvård; delaktighet; lärande; kommunikation; kunskapssystem; ledarskap; skolutveckling; specialpedagogik; lärandesituation; etnografi; kommunikativt relationsinriktat perspektiv; Education; Pedagogik;

    Sammanfattning : Studien beskriver fyra gymnasielärares uppdrag som mentorer. Lärarnas uppdrag är inte knutet till ett specifikt skolämne utan avser en administrativ och stödjande funktion kring en avgränsad grupp elever eller en klass. LÄS MER

  4. 9. En riktig rektor : Om ledarskap, genus och skolkulturer

    Författare :Josefin Brüde Sundin; Glenn Hultman; Maria Sundqvist; Anders Persson; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Culture; context; emotional structures; ethnography; gender; leadership; micro-politics; principal; principals’ work activity; school cultures; Skolledare; ledarskap; genus rektorer; genusaspekter; Education; Pedagogik;

    Sammanfattning : The overall aim of the study is to show, from an ethnographic point of view, the what, why and how of events in the daily life of the principals studied. The ambition is to try to understand the meaning of being a principal and the complex situation in which they op-erate. LÄS MER

  5. 10. Ledarskap för lärares lärande : förstelärare som lärarledare

    Författare :Frida Grimm; Helene Ärlestig; Ulf Leo; Kristin Helstad; Umeå universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; teacher leadership; teacher leaders; educational leadership; professional development; professional learning communities; middle leadership; middle leaders; lärarledarskap; lärarledare; mellanledarskap; mellanledare; förstelärare; professionellt lärande; professionella lärandegemenskaper; utbildningsledarskap; skolutveckling; education; pedagogik;

    Sammanfattning : Today, new teacher leader functions are emerging in several parts of the world. Previous research has highlighted the potential of teacher leadership to enhance teacher learning, but also recorded resistance among teachers to being collectively led in efforts to improve teaching and learning. LÄS MER