Sökning: "Samling"

Visar resultat 1 - 5 av 81 avhandlingar innehållade ordet Samling.

  1. 1. Den utsatta konsten. Att förvalta konst i offentlig miljö – etik, lagstiftning och värdeförändring

    Författare :Karin Hermerén; Göteborgs universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; HUMANIORA; HUMANITIES; NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; HUMANIORA; HUMANITIES; byggnadsanknuten; samling; konservering; samtidskonst; kulturarv; etik; lagstiftning; bevarande; offentlig konst; platsspecifik; värde building-related; collection; conservation; contemporary art; cultural heritage; ethics; legislation; management; preservation; public art; site-specific; value;

    Sammanfattning : Syftet med denna licentiatuppsats är att öka kunskapen om förutsättningarna för förvaltning, tillsyn och konservering avseende lös och byggnadsanknuten konst beställd av stat, landsting och kommuner i Sverige under 1900-talet. Många byggnadsanknutna konstverk har gradvis blivit en del av kulturarvet på samma sätt som äldre historiska byggnadsverk. LÄS MER

  2. 2. Att skapa ett kulturarv

    Författare :Vivian Smits; Cornelius Holtorf; Ola W. Jensen; Linnéuniversitetet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; cultural heritage; contract archaeology; museum collection; material culture; selection; cultural heritage paradox; kulturarv; uppdragsarkeologi; samling; källmaterial; gallring; urval; kulturarvsparadox; Archaeology; Arkeologi;

    Sammanfattning : Det övergripande målet för detta arbete ligger i att utveckla samarbetet mellan aktörerna i det uppdragsarkeologiska verksamhetsfältet, i syfte att optimera urvalet och användningen av de ting som genereras och blir till ett kulturarv. Tyngdpunkten i licentiatuppsatsen ligger på de processer och strukturer som ligger till grund för formering av samlingarna och genom vilka det arkeologiska källmaterialet får en ny identitet som musealt kulturarv. LÄS MER

  3. 3. Kulturarvsparadoxen : Om uppdragsarkeologin och kulturarvets användning i samtiden

    Författare :Vivian Smits; Cornelius Holtorf; Fredrik Svanberg; Linnéuniversitetet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; Knowledge; Cultural Heritage; meaning; relevance; significance; archaeology; conservation; museum; County Board; heritage preservation; sustainability; collections; collection management; Kulturarv; kunskap; mening; relevans; konservering; länsstyrelsen; kulturvård; kulturmiljövård; hållbarhet; förvaltning; samling; kritisk kulturarvsforskning; Archaeology; Arkeologi;

    Sammanfattning : With the explicit assignment of creating relevant knowledge of significance,Swedish contract archaeology lies at the fore of a research-based archaeology. Butwhat is “relevant knowledge”? And how is it “of significance” for society? Againstthe background of the relation between cultural politics, Contract Archaeology andthe museums, this thesis investigates the making of archaeological heritage inmuseum collections in Sweden by means of Contract Archaeology. LÄS MER

  4. 4. Sångskatten som socialt minne : en pedagogisk studie av en samling skolsånger

    Författare :Ann-Mari Flodin; Bengt Olsson; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Swedish school songs; traditional songs; song categories; analysis of songs; history of music education; collective memory; teacher training colleges; primary schools; Education; Pedagogik; pedagogik; Education;

    Sammanfattning : This thesis is an attempt to study a treasury of songs compiled by the students of the Swedish teacher training colleges in 1941. The students answered a questionnaire from a primary school teacher in southernmost Sweden, sent out to all the teacher training colleges. LÄS MER

  5. 5. Den pedagogiska samlingen i förskoleklassen. Barns olika sätt att erfara och hantera svårigheter

    Författare :Agneta Simeonsdotter Svensson; Göteborgs universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Utvecklingspedagogik; Kommunikativt relationsinriktat perspektiv; Symbolisk interaktionism; barns perspektiv; förskoleklass; pedagogisk samling;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att studera barns olika sätt att erfara och hantera svårigheter inom förskoleklassens pedagogiska samling. Undersökningen har som mål att öka förståelsen för barns handlande i en situation som för dem erfars som svår eller en svårighet. LÄS MER