Sökning: "Samling"
Visar resultat 1 - 5 av 81 avhandlingar innehållade ordet Samling.
1. Den utsatta konsten. Att förvalta konst i offentlig miljö – etik, lagstiftning och värdeförändring
Sammanfattning : Syftet med denna licentiatuppsats är att öka kunskapen om förutsättningarna för förvaltning, tillsyn och konservering avseende lös och byggnadsanknuten konst beställd av stat, landsting och kommuner i Sverige under 1900-talet. Många byggnadsanknutna konstverk har gradvis blivit en del av kulturarvet på samma sätt som äldre historiska byggnadsverk. LÄS MER
2. Att skapa ett kulturarv
Sammanfattning : Det övergripande målet för detta arbete ligger i att utveckla samarbetet mellan aktörerna i det uppdragsarkeologiska verksamhetsfältet, i syfte att optimera urvalet och användningen av de ting som genereras och blir till ett kulturarv. Tyngdpunkten i licentiatuppsatsen ligger på de processer och strukturer som ligger till grund för formering av samlingarna och genom vilka det arkeologiska källmaterialet får en ny identitet som musealt kulturarv. LÄS MER
3. Kulturarvsparadoxen : Om uppdragsarkeologin och kulturarvets användning i samtiden
Sammanfattning : With the explicit assignment of creating relevant knowledge of significance,Swedish contract archaeology lies at the fore of a research-based archaeology. Butwhat is “relevant knowledge”? And how is it “of significance” for society? Againstthe background of the relation between cultural politics, Contract Archaeology andthe museums, this thesis investigates the making of archaeological heritage inmuseum collections in Sweden by means of Contract Archaeology. LÄS MER
4. Sångskatten som socialt minne : en pedagogisk studie av en samling skolsånger
Sammanfattning : This thesis is an attempt to study a treasury of songs compiled by the students of the Swedish teacher training colleges in 1941. The students answered a questionnaire from a primary school teacher in southernmost Sweden, sent out to all the teacher training colleges. LÄS MER
5. Den pedagogiska samlingen i förskoleklassen. Barns olika sätt att erfara och hantera svårigheter
Sammanfattning : Studiens syfte är att studera barns olika sätt att erfara och hantera svårigheter inom förskoleklassens pedagogiska samling. Undersökningen har som mål att öka förståelsen för barns handlande i en situation som för dem erfars som svår eller en svårighet. LÄS MER