Sökning: "Samhällskunskap"

Visar resultat 16 - 20 av 42 avhandlingar innehållade ordet Samhällskunskap.

  1. 16. När ämnen möts : En analys av samhällskunskapsämnets funktioner och karaktärer vid ämnesintegrerad undervisning

    Författare :Sara Blanck; Hans Löden; Martin Kristiansson; Gunilla Svingby; Karlstads universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; civics; civics didactics; social studies; social studies teaching; interdisciplinary curricula; interdisciplinary teaching; subject integration; interdisciplinarity; first order concepts; second order concepts; lower secondary education; samhällskunskap; samhällskunskapsdidaktik; ämnesintegration; ämnesövergripande; ämnessamspel; projektinriktat arbete; första ordningens kunskap; andra ordningens kunskap; högstadiet; Pedagogiskt arbete; Educational Work;

    Sammanfattning : This study examines the subject civics (social studies) in interaction with other subjects in interdisciplinary projects. By studying three different integrated projects in the grades 7-9, the study examines how subjects interact with one another. LÄS MER

  2. 17. Samhällskunskapens dimensioner : Tio lärare ramar in sitt ämne

    Författare :Joakim Öberg; Hans Albin Larsson; Ellen Almers; Jönköping University; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Social studies; civics; social studies didactics; civic didactics; social studies teaching; civic teaching; citizenship education; subject-based teaching and learning; frame factor theory; life-world phenomenology; hermeneutics; qualitative interviews; Samhällskunskap; samhällskunskapsdidaktik; samhällskunskapsundervisning; ämnesdidaktik; ramfaktorteori; livsvärldsfenomenologi; hermeneutik; kvalitativ intervju;

    Sammanfattning : Denna samhällskunskapsdidaktiska studies syfte är att undersöka vad samhällskunskapslärare själva upplever som de viktigaste påverkansfaktorerna för transformeringen av samhällskunskap som skolämne till samhällskunskap som undervisning utifrån didaktiska frågor som Vad?, Hur? och Varför?, samt hur detta upplevs förändrats över en tidsperiod om cirka tjugo år eller mer.Studien bygger på hermeneutisk-fenomenologisk livsvärldsansats där fenomenologisk beskrivning och hermeneutisk tolkning är centralt. LÄS MER

  3. 18. Staten och läromedlen : En studie av den svenska statliga förhandsgranskningen av läromedel 1938-1991

    Författare :Anna Johnsson Harrie; Bengt-Göran Martinsson; Lisbeth Lundahl; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Textbook; textbook approval; implementation; Swedish educational policy; civics; curriculum; objectivity; Läromedelsgranskning; läromedel; implementering; svensk utbildningspolitik; samhällskunskap; samhällskunskapsdidaktik; läroplan; objektivitet; Pedgogical work; Pedagogiskt arbete;

    Sammanfattning : Studien handlar om statlig påverkan på skolans läromedel. Här studeras såväl de politiska besluten om, som det konkreta genomförandet av, den svenska statliga förhandsgranskningen av läromedel, från starten 1938 till avskaffandet 1991. De politiska besluten och genomförandet sker på skilda arenor. LÄS MER

  4. 19. Det beslöjade rummet : Ideologiska samhällsbilder i grundskolans samhällskunskap

    Författare :Lars Sandin; Anders Olofsson; Tomas Englund; Mittuniversitetet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Civics; compulsory school; curriculum; hermeneutics; ideology; mul­tiple case study; policy document analysis; social imaginary.;

    Sammanfattning : A veiled space - Ideological Images of Society in Swedish Compulsory School CivicsLars Sandin This study deals with the ideological dimension of education in the Swedish compulsory school [grundskolan]. By focusing on the images of the social world which are configured in the content of education, the study pays attention to the reproduction of an ideological dimension which is latent in our social imaginary. LÄS MER

  5. 20. Creating sustainable citizens? : constructions of sustainable development in textbooks

    Författare :Elin Biström; Ragnar Lundström; Annica Brännlund; Malin Ideland; Umeå universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; sustainable development; education; ESD; gender equality; sexuality; sex; environment; individualisation; Sweden; textbooks; biology; civics; geography; home and consumer studies; religion; hållbar utveckling; utbildning; UHU; jämställdhet; sexualitet; sex; miljö; individualisering; Sverige; läroböcker; läromedel; biologi; samhällskunskap; geografi; hem- och konsumentkunskap; religion; Sociology; sociologi;

    Sammanfattning : There is a general consensus that education is crucial for achieving sustainable development. Education for sustainable development aims to foster citizens capable of participating independently and actively in creating a sustainable future. LÄS MER