Sökning: "SPRÅKUTVECKLING"

Visar resultat 11 - 15 av 31 avhandlingar innehållade ordet SPRÅKUTVECKLING.

  1. 11. Högpresterande gymnasieelevers läskompetenser

    Författare :Yvonne Hallesson; Mona Blåsjö; Kristina Danielsson; Åsa af Geijerstam; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :reading; literacy; high-performing students; upper secondary school; non-fiction texts; reading positioning; textual awareness; metacognitive awareness; genre awareness; systemic functional linguistics; new literacy studies; utbildningsvetenskap med inriktning mot språk och språkutveckling; Education in Languages and Language Development;

    Sammanfattning : Recent international surveys reveal a decline in reading performance among Swedish students during the past decade. In the light of these results, this thesis describes the reading literacy of a class of high-performing students in the Swedish upper secondary school, in order to discern characteristics of successful readers. LÄS MER

  2. 12. Diagnostiskt läsförståelseprov i början av lärarutbildningen med inriktning mot språk

    Författare :Christine Lalander; Pirjo Harjanne; Tore Nilsson; Jenny Wiksten Folkeryd; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; reading comprehension; diagnostic test; language teacher student.; läsförståelse; diagnostiskt prov; lärarstudent; Education in Languages and Language Development; utbildningsvetenskap med inriktning mot språk och språkutveckling;

    Sammanfattning : The aim of this study is to describe, analyse and interpret the reading comprehension of language teacher students at the beginning of their university studies through a diagnostic reading comprehension test as a prognosis of their ability to manage their studies.The research questions are:1. LÄS MER

  3. 13. Litteracitetsaktiviteter i slöjd och samhällskunskap : Fallstudier av flerspråkiga elevers textanvändning

    Författare :Eva Lindqvist; Kristina Danielsson; Monica Axelsson; Åsa af Geijerstam; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; fallstudier; flerspråkighet; litteracitet; textanvändning; multimodalitet; Education in Languages and Language Development; utbildningsvetenskap med inriktning mot språk och språkutveckling;

    Sammanfattning : The present thesis comprises two case studies of two multilingual pupils in second-ary school, focusing on the relationship between knowledge, language and learning through a comparison of literacy activities in the two school subjects, Textile Crafts and Social Studies.The theoretical framework is sociocultural and the research methods include ob-servations, interviews and artifact analysis of the literacy practices in the two sub-jects as well as analyses of spoken and written texts. LÄS MER

  4. 14. Rätt betyg för vem? : Betygsättning som institutionaliserad praktik

    Författare :Larissa Mickwitz; Gunilla Molloy; Peter Strandbrink; Jan Carle; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; utbildningsvetenskap med inriktning mot språk och språkutveckling; Education in Languages and Language Development; Language education;

    Sammanfattning : Betyg har haft ett stort utrymme i den skolpolitiska debatten. Framförallt har betygens bristande likvärdighet debatterats. Problemet har huvudsakligen konstruerats som lärares bristande professionalism. LÄS MER

  5. 15. Jakten på den godkända texten : Läspraktiker och internetanvändning på gymnasieskolan

    Författare :Ulrika Nemeth; Mona Blåsjö; Kristina Danielsson; Per Holmberg; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Systemic Functional Grammar; New Literacy Studies; reading practices; text culture; textual norms; abstraction; authority; modality; learning resources; Internet; nonfiction texts; multimodality; Education in Languages and Language Development; utbildningsvetenskap med inriktning mot språk och språkutveckling;

    Sammanfattning : This thesis presents a case study from an authentic school practice, where seven students, in their second year of a social sciences program in an upper sec­on­dary school, use internet texts in various learning situations. The aim of the study is to map the reading practices of students encountering internet texts. LÄS MER