Sökning: "SOM"

Visar resultat 1 - 5 av 11761 avhandlingar innehållade ordet SOM.

  1. 1. Som-satser med och utan som

    Författare :Ulla Stroh-Wollin; Elisabet Engdahl; Uppsala universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; Scandinavian languages - general; relative clauses; embedded wh-questions; clefts; complementizers; complemen-tizer omission; subject–non-subject asymmetries; split CP; Swedish; Scandinavian; English; Nordiska språk - allmänt; Scandinavian languages; Nordiska språk; Scandinavian Languages; Nordiska språk;

    Sammanfattning : This thesis deals with different types of subordinate clauses in Scandinavian and English, e.g. relative clauses and subordinate wh-questions, that all share the characteristic of having a visible or invisible constituent in a pre-complementizer position (spec-CP). LÄS MER

  2. 2. Snus use and mortality : associations, potential mechanisms, and socioeconomic aspects

    Författare :Marja Lisa Byhamre; Patrik Wennberg; Marie Eriksson; Jan-Håkan Jansson; Magnus Lundbäck; Umeå universitet; []
    Nyckelord :MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; snus; Swedish snuff; smokeless tobacco; mortality; cardiovascular; cancer; risk factor; metabolic syndrome; C-reactive protein; vitamin D; testosterone; family medicine; allmänmedicin; befolkningsstudier; Population studies; epidemiologi; Epidemiology; invärtesmedicin; Internal Medicine; Medicine; medicin;

    Sammanfattning : Snus is a smokeless tobacco product made of a moist powder of ground tobacco. It is used mainly in the Nordic countries, although increasingly popular internationally. The Swedish snus tradition dates back to the seventeenth century, and it is now used daily by about 23% of the male and 6% of the female population. LÄS MER

  3. 3. Bara som skapande : Om konstpraktik som meningsskapande och reflexivprocess, belyst genom konstlärarens yrkeskunnande

    Författare :Katji Lindberg; Konstfack; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  4. 4. Styrning som stöttning : en etnografisk fallstudie om en högstadielärares didaktiska ledarskap som stödstruktur för språk- och kunskapsutveckling

    Författare :Hanna Simola; Eva Sundgren; Karin Sheikhi; Lise Iversen Kulbrandstad; Mälardalens högskola; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; HUMANIORA; HUMANITIES; didactical leadership; the teacher’s leadership; leadership in the classroom; language- and knowledge-development working methods; scaffolding; the nearest development zone; interaction; positive learning climate; educational conditions of multilingual and newly-arrived pupils; didaktiskt ledarskap; lärarens ledarskap; ledarskap i klassrummet; språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt; stöttning; den närmaste utvecklingszonen; interaktion; positivt lärandeklimat; flerspråkiga och nyanlända elevers utbildningsvillkor; Didactics; didaktik;

    Sammanfattning : I den här licentiatuppsatsen undersöks en lärares arbete med språk- och kunskapsutveckling i ett högstadieklassrum. Syftet är att belysa betydelsen av det didaktiska ledarskapet i undervisningen av nyanlända och flerspråkiga elever. LÄS MER

  5. 5. Språkintroduktion som mellanrum : Nyanlända gymnasieelevers erfarenheter av ett introduktionsprogram

    Författare :Erika Bomström Aho; Åsa Wedin; Birgitta Ljung Egeland; Eva Sundgren; Karlstads universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; language introduction; newly arrived upper secondary school students; third space; identity; narrated experiences; språkintroduktion; nyanlända gymnasieelever; svenska som andraspråk; Pedagogiskt arbete; Educational Work; Utbildning och lärande;

    Sammanfattning : Den här licentiatuppsatsen behandlar berättade erfarenheter av att vara elev på Språkintroduktion. Programmet är ett av fem introduktionsprogram i den svenska gymnasieskolan och tar emot nyanlända ungdomar i åldrarna 16 till 19 år. LÄS MER