Sökning: "Särskola"

Visar resultat 1 - 5 av 7 avhandlingar innehållade ordet Särskola.

  1. 1. Förberedelse för särskildhet Särskolans pedagogiska arbete i ett verksamhetsteoretiskt perspektiv

    Detta är en avhandling från Estetisk-filosofiska fakulteten

    Författare :Diana Berthén; Karlstads universitet.; [2007]
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; activity theory; object of activity; core actions; Särskola; special school; intellectually disabled; literacy; signing; SOCIAL SCIENCES Social sciences Education; SAMHÄLLSVETENSKAP Socialvetenskap Pedagogik; Pedagogik; Pedagogy;

    Sammanfattning : Preparing for segregation. Educational work within the Swedish special school - an activity theoretical approachThis study aims at illuminating what is special about Särskolan’s pedagogical work. LÄS MER

  2. 2. Elever med hörselnedsättning i särskolan En kartläggningsstudie ur klasslärares perspektiv

    Detta är en avhandling från Malmö, Lärarhögskolan, Institutionen för pedagogik och specialmetodik

    Författare :Lotta Anderson; Malmö University.; Malmö University.; [1998]
    Nyckelord :Humanities Social Sciences; Flera funktionshinder; hörselnedsättning; kommunikation; stödinsats; särskola; utvecklingsstörning;

    Sammanfattning : Anderson, L. (1998). Elever med hörselnedsättning i särskolan - en kart-läggningsstudie ur klasslärares perspektiv [Students with hearing impair-ment in special schools for the intellectually handicapped] (Pedagogisk-psykologiska problem, 642). Malmö: Lärarhögskolan. LÄS MER

  3. 3. Världens opålitlighet Begreppsanalys av livsförståelsearbete i särskolan

    Detta är en avhandling från Karlstad : Karlstads universitet

    Författare :Ingalill Stefansson; Karlstads universitet.; [2011]
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; the work of understanding one’s life; mutuality; interdependence; special school särskola ; special school for adults särvux ; border situations; the courage to be; the ethical demand; spontaneous and revolving life expressions; situation ethics; social care; following and leading ap-proaches; pupils with intellectual challenges; SOCIAL SCIENCES Social sciences Educational work; SAMHÄLLSVETENSKAP Socialvetenskap Pedagogiskt arbete; Pedagogiskt arbete; Educational Work;

    Sammanfattning : This thesis presents a study of the work of understanding one’s life. The work of understanding one’s life is what I call the work that pupils in special school and special school for adults (education for pupils, children as well as adults with intellectual challenges) themselves initiate. LÄS MER

  4. 4. Maternal diabetes during pregnancy – obstetrical considerations and long term effects

    Detta är en avhandling från Department of Obstetrics and Gynecology, Lund University

    Författare :Andrea Stuart; Lunds universitet.; Lund University.; Lunds universitet.; Lund University.; [2012]
    Nyckelord :MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES;

    Sammanfattning : Popular Abstract in Swedish barnet. Förekomsten av graviditetsdiabetes ökar stadigt, främst pga. ökad vikt hos mamman. LÄS MER

  5. 5. Interpersonell kommunikation : : en studie av elever med hörselnedsättning i särskolan

    Detta är en avhandling från Forskarutbildningen i pedagogik, Lärarutbildningen, 205 06 Malmö, 040-665 70 00; 665 80 69

    Författare :Lotta Anderson; Lunds universitet.; Lund University.; Malmö University.; Malmö University.; [2002]
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Special didactics; video-recordings; Sign Supported Speech; Sign Language; special schools for the severely learning disabled; micro-analysis; learning difficulties; Hearing impairment; interpersonal communication; Specialdidaktik; SOCIAL SCIENCES Social sciences Education; SAMHÄLLSVETENSKAP Socialvetenskap Pedagogik; Humanities Social Sciences; Särskolor; Sverige; Hörselskadade elever; Special schools; Learning difficulties; Interpersonal communication;

    Sammanfattning : Popular Abstract in Swedish Denna studie handlar om interpersonell kommunikation mellan barn och vuxna i särskolan. Specifikt inriktas den på att studera den kommunikation som sker när de kommunikationssätt som parterna använder är teckenspråk och tecken och samtidigt tal. LÄS MER