Sökning: "Reklam"
Visar resultat 1 - 5 av 29 avhandlingar innehållade ordet Reklam.
1. I marknadens öga : Barn och visuell konsumtion
Sammanfattning : Barn är konsumenter, får reklam riktad till sig och syns i reklam. Men om det är rätt och på vilka sätt det bör ske ger upphov till diskussion, såväl i som utanför akademin. LÄS MER
2. Hit med pengarna! : Sparandets genealogi och den finansiella övertalningens vetandekonst
Sammanfattning : Idag pågår i hela västvärlden försök att finansiellt utbilda allmänheten. Vi möts överallt av finansiell reklam. I de nya budskapen om bra finansiellt beteende finns en ny slags moralism – det är tesen i denna avhandlings kritiska genealogi över penningsparandets påbjudna sanningar, moral och känsloliv under två århundraden. LÄS MER
3. Se lika ung ut som du känner dig : Kulturella föreställningar om ålder och åldrande i populärpress för kvinnor över 40
Sammanfattning : Avhandlingen undersöker kulturella föreställningar om ålder och åldrande med utgångspunkt i populärpress för kvinnor över 40. Under 2000-talet har flera veckotidningar lanserats som vänder sig till kvinnor i medelåldern, med ålder som försäljningsargument. LÄS MER
4. Fashioning the Ecological Crisis : Sustainability and Feminism in Fashion Advertising and Communication in Contemporary Sweden
Sammanfattning : The corporatisation of social justice (gender justice, LGBTQI+ rights, racial justice) and environmental justice ideals in the last decades has grown immensely in western countries, exemplified by rainbow-clad ATM’s during Pride month or Nike using images of NFL player Kaepernick’s anti-racism protest action of taking a knee during the USA national anthem in a marketing campaign. One of the industries that has been particularly inundated with symbols of social justice is the fashion industry. LÄS MER
5. Beauty Box : Filmstjärnor och skönhetskultur i det tidiga 1900-talets Sverige
Sammanfattning : The object of this dissertation is the relationship between film, fashion and beauty concerning different understandings of femininity, with reference to the establishment of the star system and the making of celebrity culture, and how these were expressed through magazines and commercial ads in early 20th century Sweden. The period of time framing the discussion, from fin-de-siècle and onwards with specific focus on the 1920s and 1930s, corresponds to the course of publication of the Swedish magazine Filmjournalen. LÄS MER