Sökning: "Ragnhild Löfgren"

Hittade 3 avhandlingar innehållade orden Ragnhild Löfgren.

  1. 1. Phagocytic-receptor signaling in human neutrophils

    Författare :Ragnhild Löfgren; Matthias P. Wymann; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :MEDICINE; MEDICIN;

    Sammanfattning : The neutrophil granulocyte is one of the most mobile cells in the body and through a number of functions represents the first line of defense against invading pathogens. Adhesion and chemotactic receptors on the cell surface work together through modulation of the cytoskeleton, thereby enabling cell movement. LÄS MER

  2. 2. Signaling capacity of ß2-integrins in relations to neutrophil motility

    Författare :Ragnhild Löfgren; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; INTERDISCIPLINARY RESEARCH AREAS; TVÄRVETENSKAPLIGA FORSKNINGSOMRÅDEN;

    Sammanfattning : The neutrophil granulocyte is one of the most mobile cell types in the human body and represents the first line of defense against invading pathogens. Adhesion and chemotactic receptors on the cell surface work together through modulations of the cytoskeleton and thereby cause the cell to move. LÄS MER

  3. 3. Topsar och cellmembran : Kroppens näringsupptag i undervisning och elevtexter på mellanstadiet

    Författare :Alma Jahic Pettersson; Carl-Johan A. Rundgren; Lena Tibell; Ragnhild Löfgren; Nicklas Gericke; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Social semiotic; Metaphors; Everyday expressions; Systemic functional grammar; Organizational levels; Biology; Chemistry; Multimodality; Socialsemiotik; Metaforer; Vardagsuttryck; Systemisk funktionell grammatik; Organisationsnivåer; Biologi; Kemi; Multimodalitet;

    Sammanfattning : I avhandlingen studeras mellanstadieelevers meningsskapande kring näringsupptag. Avhandlingens artiklar baseras på två datainsamlingar. I den första studeras skriftliga svar på ett nationellt prov i biologi. I den andra studeras klassrumsundervisning i två skolor med en animation om näringsupptag som kontext. LÄS MER