Sökning: "Pre-school teachers"
Visar resultat 16 - 20 av 58 avhandlingar innehållade orden Pre-school teachers.
16. Lärare för förändring : att synliggöra och utmana föreställningar om naturvetenskap och genus
Sammanfattning : Lärares genusmedvetenhet i relation till naturvetenskaplig verksamhet är fokus för denna avhandling, som belyses genom två studier: en longitudinell aktionsforskningsstudie som genomfördes tillsammans med en grupp förskollärare/lärare och en studie där verksamma förskollärare/lärare under en fortbildningskurs fick tillämpa en genusteori på en verklig klassrumshändelse. Studierna visar att genusarbete är komplicerat eftersom det inbegriper många aspekter av livet och en viktig del av genusmedvetenheten är att förhålla sig till dessa olika aspekter. LÄS MER
17. Kan Batman vara rosa? Förhandlingar om pojkighet och normalitet på en förskola
Sammanfattning : Abstract Title: Have you Ever Seen a Pink Batman? Negotiating Boyishness and Normality at a Preschool. Language: Swedish with a summary in English Keywords: Performativity, gender, masculinity, normality, pre- school, children, negotiation ISBN: 978-91-7346-689-9 Gender research has long argued that gender is constructed through social processes. LÄS MER
18. Förskollärarkårens professionaliseringssträvanden 1960 – 2005 ur ett fackligt perspektiv
Sammanfattning : The overall point of the study is to describe and understand the endeavours of the pre-school teachers’ trade union to establish professionalism within this field of work, from the end of the 1960s to 2005. In order to shed light on the subject the main questions asked and answered in this study were: How does the pre-school teachers’ trade union act on issues regarding the autonomy of the pre-school teaching profession? To what extent, and in what way, does the pre-school teachers’ trade union strengthen the pre-school teaching profession’s position by differentiating itself from, and/or allying itself with other professional groups? Which knowledge base is the pre-school teachers’ trade union trying to establish and how does the union act on issues concerning the pre-school teaching profession’s knowledge base? How can these endeavours be understood from a gender perspective? The study presents profession and gender theoretical perspectives. LÄS MER
19. Samproducerat ledarskap : Hur rektorer och lärare formar ledarskap i skolans vardagsarbete
Sammanfattning : Denna avhandling handlar om ledarskapet i skolan. Skolan är en sammansatt verksamhet och i ledarskapet handlar det om att hantera många olika uppgifter på olika nivåer. Samtidigt som skolledare och lärare skall leva upp till samhälleliga förväntningar på skolverksamheten skall de också hantera kulturella villkor inom skolan. LÄS MER
20. Medicinens lyskraft och skuggor : ― om trosföreställningar och symbolisk makt i habiliteringen 1960–1980
Sammanfattning : The dissertation examines the formation of specific groups, their interests and positions related to children with disabilities and their education and care in Sweden developed during 1960-1980. The theoretical framework is based on Pierre Bourdieu’s sociological theory of social space, which assumes that social life is based on symbolic and cultural systems of beliefs with respectively specific doxas and symbolic economies. LÄS MER