Sökning: "Per Olof Lindblad"

Hittade 4 avhandlingar innehållade orden Per Olof Lindblad.

  1. 1. Gravitational resonance effects and the formation of spiral structure

    Författare :Per Olof Lindblad; Stockholms högskola; []
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  2. 2. Att vara förälder till barn med funktionsnedsättning : erfarenheter av stöd och av att vara professionell stödjare

    Författare :Britt-Marie Lindblad; Per-Olof Sandman; Birgit Rasmussen; Venke Sörlie; Umeå universitet; []
    Nyckelord :MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; caring; child; child disabled; disability; family; lived experience; parent; parenthood; support; phenomenological hermeneutics; Nursing; Omvårdnad;

    Sammanfattning : Avhandlingens övergripande syfte är att tolka och beskriva innebörder av stöd, utifrån att vara förälder till barn med funktionsnedsättning och att vara professionella stödjare. Datainsamling har skett i form av berättande intervjuer med 39 föräldrar (23 mödrar och 16 fäder) och 9 professionella (7 kvinnor, 2 män) från olika verksamheter. LÄS MER

  3. 3. Design for Participation and Inclusion will Follow : Disabled People and the Digital Society

    Författare :Stefan Johansson; Jan Gulliksen; Per-Olof Hedvall; Bodil Jönsson; Katarina Lindblad-Gidlund; KTH; []
    Nyckelord :TEKNIK OCH TEKNOLOGIER; ENGINEERING AND TECHNOLOGY; Design; Accessibility; Universal Design; Participation; Disability Digital Divide; Inclusion; Människa-datorinteraktion; Human-computer Interaction;

    Sammanfattning : Digitalization is rapidly taking over all aspects of society, but still there are parts of the population who have to struggle for access to, and to be able to use, the digital resources. Design processes and outcomes in the form of artefacts, that takes accessibility into account, is key to participation. LÄS MER

  4. 4. Gymnasielärare - perspektiv på lärares arbete och yrkesutveckling vid millennieskiftet

    Författare :Ulf Lundström; Lisbeth Lundahl; Per-Olof Erixon; Sverker Lindblad; Umeå universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; teaching profession; upper secondary teachers; change; school reform; professional development; school development; frame factors; school governance; school policy; trade union; Pedgogical work; Pedagogiskt arbete;

    Sammanfattning : The aim of this thesis is to contribute to knowledge about how the work and profession of upper secondary school teachers is understood and shaped by the teachers in the beginning of the 21st century, and to relate that understanding of work and professional development to the strivings of the teachers’ trade unions and the state. With the implementation of an innovation as a starting point, the teachers’ narratives also described their work in a broader sense. LÄS MER