Sökning: "Overriding"

Visar resultat 1 - 5 av 99 avhandlingar innehållade ordet Overriding.

  1. 1. Mot en ny vuxenutbildningspolitik? : Regional utveckling som policy och praktik

    Författare :Erik Jakobsson; Per-Erik Ellström; Lennart Svensson; Kjell Rubensson; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; adult learning; adult education; planning; learning; institution; structure; agent; network; collaboration; case study; interactive research; policy; practice; reform; implementation; vuxnas lärande; vuxenutbildning; nätverk; samverkan; fallstudie; interaktiv forskning; policy; praktik; reform; implementering; planering; lärande; institution; struktur; agent; Education; Pedagogik;

    Sammanfattning : Avhandlingen beskriver och analyserar ett regionalt utvecklingsinitiativ i nätverksform, genom vilket de kommunala lärcentrumen i Örebro län samverkar för att utveckla en gemensam infrastruktur för vuxnas lärande. Detta innebär, exempelvis, att utveckla former för samverkan mellan olika regionala aktörer inom området, öka samordningen och samverkan inom den kommunala vuxenutbildningen och utveckla metoder för lärande med fokus på arbetet och arbetsplatsen. LÄS MER

  2. 2. Utbildningskontextens betydelse för lärandeprocesser

    Författare :Rose-Marie Olsson; Utbildningsvetenskap; []
    Nyckelord :TEKNIK OCH TEKNOLOGIER; ENGINEERING AND TECHNOLOGY; IT-supported distance education; Datorstödd distansutbildning; Computer-supported distance education contextual phenomena in education flexible learning; flexibel utbildning; flexibelt lärande; IT-stödd distansutbildning; kontextuella utbildningsfenomen; Computer-assisted education; Datorstödd undervisning;

    Sammanfattning : This thesis is about the importance of context to learning processes in computer-supported flexible education. The purpose is to develop knowledge about how students in an upper secondary class experience and act in a computer-supported flexible educational environment and how the experienced context affects the students' learning processes. LÄS MER

  3. 3. Färgbilden som redskap vid växtkomposition

    Författare :Nina Nilsson; Göteborgs universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; colour images; colour theory; plant composition; colour scheme; Gertrude Jekyll; Johannes Itten;

    Sammanfattning : This licentiate thesis examines and discusses colour images, especially colour schemes, as a tool and method in the study of colour in the garden. The hypothesis is that the colour image is a tool to interpret, analyse, compose and record. Images can be descriptive or figurative and abstract or non-figurative in nature. LÄS MER

  4. 4. Rättsliga ingripanden vid föräldrars våld och övergrepp mot barn

    Författare :Maria Forsman; Claes Lernestedt; Lena Wennberg; Katarina Weinehall; Jussi Matikkala; Umeå universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; child abuse; domestic violence; children s rights; victim s rights; victimology; child protection; child protective custody; social law; criminal law; redress; crimes against children; parental violence; legal interventions; public law; offentlig rätt; criminal law; straffrätt;

    Sammanfattning : The thesis concerns two pathways for legal intervention in cases of suspected child abuse at the hands of parents. One pathway is based on social law, where society's utmost tool is child protective custody. The other pathway is criminal law, where the abuse is investigated and enforced as a criminal offence. LÄS MER

  5. 5. Utbildningskontextens betydelse för lärandeprocesser : datorstödd flexibel utbildningsmiljö för gymnasiestuderande

    Författare :Rose-Marie Olsson; Malmö högskola; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; datorstödd distansutbildning; flexibel utbildning; flexibelt lärande; IT-stödd distansutbildning; kontextuella utbildningsfenomen;

    Sammanfattning : Denna avhandling handlar om betydelsen av kontexten för lärandepro-cesser i datorstödd flexibel utbildning. Syftet är att utveckla kunskap om hur studerande i en gymnasieutbildning upplever och agerar i en datorstödd flexibel utbildningsmiljö och hur den upplevda kontexten påverkar de studerandes lärandeprocesser. LÄS MER