Sökning: "Ottander"

Visar resultat 1 - 5 av 18 avhandlingar innehållade ordet Ottander.

  1. 1. Intraovarian mechanisms influencing the human corpus luteum

    Författare :Ulrika Ottander; Torbjörn Hillensjö; Umeå universitet; []
    Nyckelord :MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; Corpus luteum; steroidreceptors; progesterone; LH hCG; PGF2α; ultrasonography;

    Sammanfattning : Introduction: The human corpus luteum (CL) is a transient endocrine gland, only functionally active for about 14 days. Its principal function is to produce and secrete progesterone and thereby support the endometrium for implantation of a blastocyst and prevent rejection of the developing embryo. LÄS MER

  2. 2. Gymnasieelevers diskussioner utifrån hållbar utveckling : meningsskapande, naturkunskapande, demokratiskapande

    Författare :Katarina Ottander; Eva Silfver; Anders Berg; Shirley Simon; Leif Östman; Umeå universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; science education; environmental- and sustainability education; ESE; education for sustainable development; ESD; scientific literacy; socioscientific issues; upper secondary school students. meaning-making; democracy; discursive psychology; naturvetenskaplig utbildning; miljö- och hållbarhetsutbildning; utbildning för hållbar utveckling; scientific literacy; sociovetenskapliga frågor; sociovetenskapliga dilemman; gymnasieelever; meningsskapande; demokrati; naturkunskapande; diskurspsykologi;

    Sammanfattning : In this thesis the focus is on upper secondary school students’ meaning-making in sustainability in science civic education. The aim is to study how meaning is created, if/how natural science is used and how democratic participation is constructed in students’ group discussions. LÄS MER

  3. 3. Barns teckningar som utgångspunkt i det naturvetenskapliga samtalet

    Författare :Johanna Andersson; Lena Tibell; Jesper Haglund; Christina Ottander; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; children; drawings; conceptions; heat; mixning; human body; living min-living; barn; teckningar; föreställningar; värme; blandning; människokroppen; levande inte levande;

    Sammanfattning : Barns föreställningar utgör en viktig del i deras begreppsbildning inom naturvetenskap vilket betonas inom konstruktivismen. I denna avhandling utgör en socialkonstruktivistisk syn på lärande det teoretiska ramverket. LÄS MER

  4. 4. Utanför experimentlådan : kunskapsproduktion, tid och materia i förskolans naturvetenskapsundervisning

    Författare :Sofie Areljung; Christina Ottander; Carina Hjelmér; Maria Andrée; Umeå universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; preschool; science education; knowledge cultures; symbolic gender; working theories; time; matter; design-based research; pedagogiskt arbete; educational work;

    Sammanfattning : The aim of this thesis is to contribute knowledge on conditions for science teaching in preschool. While Swedish preschool practices commonly build on children’s subjective experiences, scientific knowledge production is often associated with objectivity and detachedness. LÄS MER

  5. 5. Exploring the complexities of integrating socioscientific issues in science teaching

    Författare :Ulrika Bossér; Mats Lindahl; Mattias Lundin; Cedric Linder; Christina Ottander; Linnéuniversitetet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Scientific literacy; Socioscientific issues; Secondary school science; Teacher reflection; Classroom discourse; Science Education; Naturvetenskap med utbildningsvetenskaplig inriktning;

    Sammanfattning : Socioscientific issues, SSI, can briefly be described as societal issues in which science plays a role. Dealing with SSI in science education is a means to prepare and empower students for active and responsible participation in a complex, democratic society. LÄS MER