Sökning: "Om det som är"

Visar resultat 1 - 5 av 6787 avhandlingar innehållade orden Om det som är.

  1. 1. "Är det så här vi är" : Om utbildning som normalitet och om produktionen av studenter

    Författare :Lars-Olof Hilding; Ann-Mari Sellerberg; Lars-Erik Berg; Högskolan i Halmstad; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; utbildningssociologi; social snedrekrytering; högre utbildning; Sociology; Sociologi; sociology of education; social mobility; diversity in higher education;

    Sammanfattning : Avhandlingen, baserad på intervjuer med 58 studenter vid tre olika program vid Högskolan i Halmstad, behandlar de skäl olika studentgrupper beskriver för att börja studera, deras upplevelser av mötet med högskolemiljön, och vilken betydelse de en lokal högskola kan ha. Trots olika åtgärder var den sociala snedrekryteringen till högre utbildning i stort sett oförändrad mellan 1960 och 1990. LÄS MER

  2. 2. Vems hand är det som gör? : En systertext om konst/hantverk, klass, feminism och om viljan att ta strid

    Författare :Frida Hållander; Moa Matthis; Hanna Hallgren; Katarina Bonnevier; Konstfack; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; artistic research; craft; ceramics; textile; class; feminism; willfulness; autoethnography; together - making; artistic research; craft; ceramics; textile; class; feminism; willfulness; autoethnography; together-making;

    Sammanfattning : Whose hand is making? And how can we understand craft practices in dialogue with society through making and objects? How do we understand objects that manifest resistance? This dissertation in artistic research explores craft practices within the fields of ceramics and textile, through the method and form of autoethnography, and on the basis of an intersectional perspective. It understands making as embodied experience and knowledge, conditioned, but not always bounded, by societal structures, and it documents the resistance against, and the resilience of, repressive structures, in dialogues and struggles where objects gain agency. LÄS MER

  3. 3. Aspergern, det är jag : En intervjustudie om att leva med Asperger syndrom

    Författare :Gunvor Larsson Abbad; Ann-Christin Cederborg; Mikael Heimann; Tomas Tjus; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Asperger syndrome; everyday life; diagnosis; close relationships; selfimage; normality; empowerment; Asperger syndrom; vardagsliv; diagnos; nära relationer; självbild; normalitet; empowerment; Disability research; Handikappsforskning;

    Sammanfattning : The overall purpose of this interview-study is to increase the knowledge and understanding of persons with Asperger syndrome. For each participant has common and unique aspects been described. The ambition has been to illuminate their perspective of their situation in life and develop the understanding of their quality of life. LÄS MER

  4. 4. Det absoluta och det gemensamma : Benjamin Höijers konstfilosofi

    Författare :Mats Dahllöv; Cecilia Sjöholm; Anders Burman; Klaus Müller-Wille; Södertörns högskola; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; HUMANIORA; HUMANITIES; Benjamin Höijer; philosophy of art; metaphysics; politics; the absolute; the common; aesthetic experience; cultivation; German idealism; Swedish philosophy; Benjamin Höijer; konstfilosofi; metafysik; politik; det absoluta; det gemensamma; estetisk erfarenhet; odling; tysk idealism; svensk filosofi; Kritisk kulturteori; Critical and Cultural Theory; Östersjö- och Östeuropaforskning; Baltic and East European studies;

    Sammanfattning : This thesis is the first interpretation of Benjamin Höijer’s philosophy of art. Höijer (1767–1812), who was a Swedish representative of German idealism, is considered one of the brightest thinkers in the history of Swedish philosophy, although to this day he has been largely neglected. LÄS MER

  5. 5. ”Det är inte förrän man gör det som man förstår” : Om kommunikativa hinder vid en teaterhögskola

    Författare :Milda Rönn; Cecilia Falk; Anna-Malin Karlsson; Viveka Adelswärd; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; activity type; actors’ education; communicative procedure; communicative project; community of practice; constellation of practice; normative formulation; practice-oriented; series of contacts; Swedish; Languages and linguistics; Språkvetenskap; Scandinavian Languages; nordiska språk;

    Sammanfattning : The first aim of the dissertation is to shed light on how communication at a drama college may obstruct the students’ involvement. There are three studies on this subject in the dissertation. The first study deals with the students’ involvement in their education in general. LÄS MER