Sökning: "Ny i en grupp"

Visar resultat 1 - 5 av 173 avhandlingar innehållade orden Ny i en grupp.

  1. 1. Lärande i en traditionstung kontext : Om psykoanalytiker som lär gemensamt i samband med utvecklandet av en metod för behandling av spädbarn och föräldrar

    Författare :Ida Bertell; Marianne Döös; Britta Högberg; Henrik Kock; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Shared learning processes; clinical practice; collective learning; professional; psychoanalysis; seminar activities; conditions for learning; gemensamma lärprocesser; klinisk verksamhet; kollektivt lärande; profession; psykoanalys; seminarieverksamhet; villkor för lärande; pedagogik; Education;

    Sammanfattning : Denna avhandling inom arbetslivspedagogik syftar till att bidra med kunskap om villkor för gemensamma lärprocesser då ny kunskap utvecklas i en traditionstung kontext. Studien handlar om en grupp psykoanalytiker som utvecklar en ny behandlingsmetod, sk. spädbarnsanalys, för att arbeta med spädbarn och deras föräldrar. LÄS MER

  2. 2. Att lämna en placering i samhällsvård : En studie om ungas övergång från samhällsvård till vuxenliv

    Författare :Mattias Bengtsson; Peter Öberg; Yvonne Sjöblom; Lennart Nygren; Högskolan i Gävle; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; societal care; out-of-home care; youths; transitions; leaving care; care leavers; foster care; residential care; life course perspective; samhällsvård; placering; dygnsvård; ungdomar; transitioner; övergångar; familjehem; HVB; livsloppsperspektiv; Health-Promoting Work; Hälsofrämjande arbete;

    Sammanfattning : The focus in this thesis is young peoples’ (aged 17–20) experiences of leaving out-of-home care (OHC) and making the transition into adulthood. Prior research shows care leavers as a vulnerable group making the transition to adulthood at younger age, in shorter duration and with less support than their peers. LÄS MER

  3. 3. Organic Azides : Functional Molecules and Materials

    Författare :Giampiero Proietti; Peter Dinér; Per I. Arvidsson; KTH; []
    Nyckelord :NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; perfluorinated Aromatic Azide; Photoactivatable; fluorophores; aggregation-induced emission; sulfonimidamides; sulfoximes; chiral auxilary; organogel; azides reduction; Ni-B; Kemi; Chemistry;

    Sammanfattning : The work presented in this thesis stems from the chemistry of the azido group, and more specifically from the unique reactivity of perfluorinated aromatic azides and how to use this reactivity to access new types of molecules to enable new applications in asymmetric synthesis and materials.In the first section of this thesis, a photoactivatable fluorescence probe is presented, where the non-luminescent azide was activated via a UV-light-promoted intramolecular N–H insertion reaction forming a fluorescence emitter. LÄS MER

  4. 4. Policy professionals in civil society organizations : Struggling for influence

    Författare :Joanna Mellquist; Adrienne Sörbom; Stefan Svallfors; Åsa Wettergren; Södertörns högskola; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; civil society; policy professionals; professionalization; organization; advocacy; strategy; member; mediatization; field theory; capital; decoupling; logic of influence; organizational hypocrisy; myth; Politics; Economy and the Organization of Society; Politik; ekonomi och samhällets organisering;

    Sammanfattning : The professionalization of civil society organizations coupled with an elite-driven policy process has fostered the rise of policy professionals in civil society organizations (CSOs). This dissertation explores the role and functioning of policy professionals in CSOs, describing and analyzing how CSOs’ hiring of such expertise contributes to processes of professionalization within civil society, including what that entails from a normative perspective. LÄS MER

  5. 5. Att vara och agera medborgare : En etnografisk studie i folkbildande praktiker

    Författare :Annika Pastuhov; Petri Salo; Henrik Nordvall; Jorun Stenøien; Finland Turku Åbo Akademi Fakulteten för pedagogik och välfärdsstudier Vuxenpedagogik; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; HUMANIORA; HUMANITIES; Popular education; liberal adult education; study circle; citizenship; ethnography; Folkbildning; fritt bildningsarbete; studiecirkel; medborgarinstitut; medborgarskap; etnografi;

    Sammanfattning : Denna avhandlings kunskapsintresse riktas mot relationen mellan folkbildande verksamheters ideal, såsom frihet och jämlikhet, och utformningen av dessa ideal i praktiken. Detta görs genom att utgångspunkten tas i deltagarens perspektiv, med andra ord den part som folkbildningen gör kunskapen eller bildningen tillgänglig för. LÄS MER