Sökning: "Novell"
Hittade 5 avhandlingar innehållade ordet Novell.
1. Att se den andre: texten eller världen? : Interaktion mellan gymnasieelever och en kenyansk novell
Sammanfattning : The present licentiate thesis aims to investigate students’ written reflections after reading a Kenyan short story, distant from the students’ previous experiences from a geographical, cultural and societal point of view. The study was carried out at Swedish upper secondary school with 83 16- and 17-year-old students in year one and two at a college preparatory program. LÄS MER
2. Fiktion genom två medier : En studie om gymnasieelevers menings-skapande utifrån Hjalmar Söderbergs novell "Pälsen" och dess adaption till film
Sammanfattning : Syftet med avhandlingen är att bidra med detaljerad kunskap om gymnasieelevers meningsskapande utifrån fiktion från olika medier, i detta fall skönlitteratur i form av en tryckt novell och en novellfilm som är en adaption av novellen. Fyra mediala förutsättningar iscensätts där skönlitteratur och film används, för att undersöka hur gymnasieungdomar skapar mening om skönlitteratur och film och vilka didaktiska konsekvenser detta får. LÄS MER
3. En omskriven historia : Svensk historisk roman och novell före 1867 : the Swedish historical novel and short story before 1867
Sammanfattning : The historical novel was a new genre in Sweden during the 1820's. It had emerged as a popular literary form in Europe with the writings of Walter Scott, whose Waverley, or t'is sixty years since (1814) is widely regarded as the first historical novel. LÄS MER
4. Observations on Operating System Security Vulnerabilities
Sammanfattning : This thesis presents research on computer security vulnerabilities in general-purpose operating systems. The objective is to investigate intrusions in such systems in order to find and model the underlying generic weaknesses, i.e., weaknesses that would be applicable to many different systems. LÄS MER
5. Läsa, förstå, analysera : En komparativ studie om svenska och franska gymnasieelevers reception av en narrativ text
Sammanfattning : Syftet med avhandlingen är att bidra till en ökad kunskap om hur litterär socialisation genom undervisning i olika kontexter påverkar elevers sätt att förhålla sig till en narrativ text och vilka konsekvenser den litterära socialisationen får för olika aspekter av litteraturreception, såsom tolkning, förståelse och begreppshantering. I denna komparativa studie används Sverige och Frankrike som exempel. LÄS MER