Sökning: "Normer arbete"

Visar resultat 1 - 5 av 75 avhandlingar innehållade orden Normer arbete.

  1. 1. Rörelser i gränslandet : om komplexa hedersnormer och samhälleliga markeringar

    Författare :Hanna Cinthio; Pernilla Ouis; Annika Staaf; Sofie Danneskiold-Samsøe; Malmö universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES;

    Sammanfattning : Avhandlingen bygger på två separata delstudier förenade av den övergripande tematiken hedersnormer. Ur ett fenomenologiskt livsvärldsperspektiv undersöks tankar och erfarenheter i två olika grupper. LÄS MER

  2. 2. "Hålla ordning, men inte överordning" : Köns- och maktperspektiv på uppförandenormer i svenska klassrumskulturer

    Författare :Maria Wester; Åsa Bergenheim; Monika Vinterek; Solveig Hägglund; Umeå universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Behaviour; norm; gender; power; school culture; klassrum; Uppförande; normer; kön; makt; skolkultur; Pedgogical work; Pedagogiskt arbete;

    Sammanfattning : The aim of this study is to describe and analyse norms of behaviour in rhetoric and practice in Swedish classroom cultures with the aid of theories of gender and power. The study is based on observations of and interviews with pupils and teachers in three ninth form classes. LÄS MER

  3. 3. Plugga stenhårt eller vara rolig? : Normer om språk, kön och skolarbete i identitetsskapande språkpraktiker på fordonsprogrammet

    Författare :Katarina Kärnebro; Karin Sporre; Ann-Catrine Edlund; Elisabet Öhrn; Umeå universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; language practice; gender; community of practice; identity construction; norms; Vehicle programme; humour; education; pedagogiskt arbete; educational work;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to explore the relationship between language, identity construction and learning in the context of the Vehicle programme, a vocational program in Swedish upper secondary schools. The study focuses on language practices and the norms of language, gender and school work that are negotiated in conversations between pupils and between pupils and teachers. LÄS MER

  4. 4. Församlingen i granskningssamhället

    Författare :Stig Linde; Socialhögskolan; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; accountability; quality assessment; organizational theory; new institutionalism; audit society; translation; congregation; Church of Sweden; social work; parish; Diaconal work; Diakonalt arbete; socialt arbete; nyinstitutionalism; församling; granskningssamhälle; Svenska kyrkan; översättning; organisationsteori;

    Sammanfattning : The empirical aim of the thesis is to investigate what happens when global market-oriented models for auditing and quality assessment are taken up by local parishes. Particular attention is paid to the diaconal work of the parishes. The study is based on case studies where a number of parishes and auditing models provide the object of study. LÄS MER

  5. 5. Språkliga gemenskaper och minoritetsspråkiga barn i svensk förskola

    Författare :Ellinor Skaremyr; Annica Löfdahl; Lovisa Skånfors; Anne Kultti; Karlstads universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Preschool; speech community; cultural community; minority language; newly arrived; national minority language; multilingualism; language support; language development work; Förskola; språklig gemenskap; kulturell gemenskap; minoritetsspråk; nyanlända; nationellt minoritetsspråk; flerspråkighet; språkstöd; språkutvecklande arbete; Pedagogiskt arbete; Educational Work;

    Sammanfattning : The aim of this dissertation is to contribute with knowledge about how speech communities are formed and maintained in Swedish preschools when minority language children participate. The dissertation is based on two empirical studies that are linked together by an ethnographical communication model. LÄS MER