Sökning: "Normalitet"
Visar resultat 21 - 25 av 41 avhandlingar innehållade ordet Normalitet.
21. Varor och märken – om att vara och märkas
Sammanfattning : Studien undersöker utifrån ett varumärkeskulturellt perspektiv vilka roller konsumtion av, och tal om, varumärken spelar i unga svenska konsumenters identitetskonstruktion. Det innebär att studien ontologiskt problematiserar traditionella dikotomier i form av subjekt/objekt och producent/konsument, samt epistemologiskt inspireras av etnografiska metoder. LÄS MER
22. Nye skabelsesberetninger om æg, sæd og embryoner : Et etnografisk studie af skabelser på sædbanker og fertilitetsklinikker
Sammanfattning : Avhandlingen handlar om användandet av assisterad befruktning i Danmark och Sverige. Teknologierna är intressanta eftersom de skapar möjligheter för barn att födas som annars inte skulle ha blivit till. De utmanar också normerande föreställningar om sexualitet, etnicitet, normalitet, ålder, kön och släktskap. LÄS MER
23. I en klass för sig : Genus, klass och sexualitet bland gymnasietjejer
Sammanfattning : Samhällsvetenskaplig forskning har på senare år börjat uppmärksamma unga kvinnor, som tidigare fört en undanskymd tillvaro i skuggan av de unga männen. Syftet med denna avhandling är att, delvis i linje med denna forskning, undersöka hur tjejer i en svensk gymnasieskola skapar genus. LÄS MER
24. "We're made of meat, so why should we eat vegetables?" : food discourses in the school subject home and consumer studies
Sammanfattning : Background: Food has many different functions. On a physical level, it is needed to survive and to maintain health, but it also has many social, psychological, and emotional meanings. For example, food is used to build relationships, to mark hierarchies, to celebrate holidays, and to influence mood and self-image. LÄS MER
25. ”Why Do We Even Bully?” : Exploring the Social Processes of Bullying in Two Swedish Elementary Schools
Sammanfattning : The aim of this dissertation is to explore and deepen the understanding of pupils’ experiences of bullying and their reflections on why bullying may occur and be maintained in school, despite pupils’ understanding that bullying is wrong. This aim is examined in four articles. LÄS MER