Sökning: "Normalitet pedagogik"

Visar resultat 1 - 5 av 6 avhandlingar innehållade orden Normalitet pedagogik.

  1. 1. ”Why Do We Even Bully?” : Exploring the Social Processes of Bullying in Two Swedish Elementary Schools

    Författare :Joakim Strindberg; Paul Horton; Robert Thornberg; Johannes Lunneblad; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; bullying; participant roles; social status; inclusion; exclusion; social stigmatisation; social marginalisation; loneliness; school context; social ecology; mobbning; deltagarroller; social status; inkludering; exkludering; social stigmatisering; social marginalisering; ensamhet; skolkontext; social ekologi; Education; Pedagogik;

    Sammanfattning : The aim of this dissertation is to explore and deepen the understanding of pupils’ experiences of bullying and their reflections on why bullying may occur and be maintained in school, despite pupils’ understanding that bullying is wrong. This aim is examined in four articles. LÄS MER

  2. 2. Uppfattningar om specialpedagogiska insatser : aspekter ur elevers och speciallärares perspektiv

    Författare :Dennis Groth; Luleå tekniska universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Pedagogik; Education;

    Sammanfattning : Syftet med studien har varit att studera elever och speciallärares uppfattningars om de riktade åtgärderna inom den specialpedagogiska verksamheten. Konkret så har det handlat om att utröna det som elever och speciallärare uppfattar som meningsskapande i den specialpedagogiska verksamheten med avseende på självbild, självvärdering och lärande. LÄS MER

  3. 3. Konstruktionen av det avvikande förskolebarnet - En kritisk fallstudie angående utvecklingsbedömningar av yngre barn

    Författare :Kristian Lutz; Malmö högskola; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES;

    Sammanfattning : Konstruktionen av det avvikande förskolebarnet, är en avhandling som behandlar relationen mellan begrepp som utveckling, avvikelse och särskilt stöd i förskolan. Begreppet normalitet problematiseras i ett samhälleligt perspektiv och kopplas till olika aktörers utrymme att formulera "sanningar" rörande avvikelser. LÄS MER

  4. 4. "Vi kan inte alla passa till hantverkare" : Blinda kvinnors bildningsprocess 1879-1923

    Författare :Beatrice Christensen Sköld; Ulf Janson; Kerstin Wallin; Birgit Kirkebaek; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :History of Education; history of the Blind; blind women; disability studies; normality; philanthropy; utbildningshistoria; pedagogikhistoria; blindas historia; blinda kvinnor; normalitet; filantropii; pedagogik; Education;

    Sammanfattning : The main aim of my dissertation is to make a contribution to the history of blind women in Sweden from 1879 to 1923 by demonstrating how they were educationally defined and classified during that period. I have chosen this particular period because education for the blind was separated from that of the deaf in 1879, when the first state-funded institute was founded. LÄS MER

  5. 5. Kön och förändring : Kontinuitet och normalitet i anhörigas relationer till transsexuella

    Författare :Helena Bergström; Ola Halldén; Hillevi Lenz Taguchi; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :gender categorisation; identity; normality; transsexualism; relatives; narratives; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; pedagogik; Education;

    Sammanfattning : The categorisation of people into two kinds of subjects, men and women, as well as the notion that gender is natural and lifelong, are predominant ideas in contemporary society. When gender categories are challenged, new questions about gender arise. LÄS MER