Sökning: "Naturvetenskapernas och teknikens didaktik"
Visar resultat 1 - 5 av 6 avhandlingar innehållade orden Naturvetenskapernas och teknikens didaktik.
1. Ett lysande experiment : En studie av lärandeprogressionen vid lärande med datorstöd i optik
Sammanfattning : .... LÄS MER
2. Kemistudenters föreställningar om entalpi och relaterade begrepp
Sammanfattning : The aim of this thesis was to construct undergraduate chemistry students’ conceptions of enthalpy and its change, internal energy and its change, heat and work. Conceptions make it possible to identify students’ problems with the taught content. How students’ exam results are affected by qualitative/conceptual questions was also investigated. LÄS MER
3. Att vördsamt värdesätta eller tryggt trotsa : Gymnasiefysiken, undervisningstraditioner och fysiklärares olika strategier för energiundervisning
Sammanfattning : Energiundervisning inom gymnasiets skolfysik ska enligt kursplaner inbegripa begreppsförståelse, undersökande arbetssätt och fysikkunskaper satta i sammanhang. Dessutom framhåller politiska dokument att fysikundervisningen ska inkludera hållbar utveckling som ett sätt att kontextualisera fysikkunskaper och bidra till elevers handlingskompetens. LÄS MER
4. Two dimensions of student ownership of learning during small-group work with miniprojects and context rich problems in physics
Sammanfattning : In this thesis the theoretical framework student ownership of learning (SOL) is developed both theoretically and with qualitative research, based on studies of small-group work in physics with miniprojects and context rich problems. Ownership is finally defined as actions of choice and control, i.e. LÄS MER
5. Collaborative concept mapping in linear algebra
Sammanfattning : .... LÄS MER