Sökning: "Närvänen"

Visar resultat 1 - 5 av 8 avhandlingar innehållade ordet Närvänen.

  1. 1. Temporalitet och social ordning : en tidssociologisk diskussion utifrån vårdpersonals uppfattningar om handlingsmöjligheter i arbetet

    Författare :Anna-Liisa Närvänen; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Biographical scheme; career; care work; organizational time; scope of action; socialization; social memoty; sociology of time; temporal order; temporal orientation; INTERDISCIPLINARY RESEARCH AREAS; TVÄRVETENSKAPLIGA FORSKNINGSOMRÅDEN;

    Sammanfattning : The primary aim of the thesis is to develop a theoretical frame of reference concerning the significance of temporality for social order, how it is created, maintained and how it can be changed in interaction. The theoretical frame of reference is developed gradually and is considered as heuristic. Emphasis is placed on temporal orientation, i.e. LÄS MER

  2. 2. Temporalitet och social ordning

    Författare :Anna-Liisa Närvänen; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Biographical scheme; career; care work; organizational time; scope of action; socialization; social memoty; sociology of time; temporal order; temporal orientation; INTERDISCIPLINARY RESEARCH AREAS; TVÄRVETENSKAPLIGA FORSKNINGSOMRÅDEN;

    Sammanfattning : The primary aim of the thesis is to develop a theoretical frame of reference concerning the significance of temporality for social order, how it is created, maintained and how it can be changed in interaction. The theoretical frame of reference is developed gradually and is considered as heuristic. Emphasis is placed on temporal orientation, i.e. LÄS MER

  3. 3. Lagom perfekt : Erfarenheter av ohälsa bland unga tjejer och killar

    Författare :Linda Hiltunen; Anna-Liisa Närvänen; Bengt Starrin; Linnéuniversitetet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; subjective ill health; young people; gender; social status; social relations; school performance; proactive and reactive strategies; emotion management; subjektiv ohälsa; ungdomar; genus; social status; sociala relationer; skolprestationer; strategier; emotionshantering; Sociology; Sociologi;

    Sammanfattning : The pursuit of restrained perfection: Experiences of ill health among adolescent girls and boysRates of self-reported mental health problems among young people in Sweden are alarmingly high. Despite several contributions to the literature, knowledge about the subjective health of adolescents is still scarce; specifically, little is known about their experiences of subjective ill health. LÄS MER

  4. 4. Bli vuxen i arbetarstad : fem ungdomar berättar om skola, arbete och det egna livet

    Författare :Kerstin Johansson; Per Månson; Elisabet Näsman; Anna-Liisa Närvänen; Elisabet Arnell-Gustavsson; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Development into adulthood; gender; class; institutional practices; qualitative approach; symbolic interactionism; fateful moments; young people; key transitions; education; work; labour market policy; individualisation; Ungdomar; sociologiska aspekter; Norrköping; 1982-2002; arbetskraft; utbildning; gender; social struktur; Sverige; INTERDISCIPLINARY RESEARCH AREAS; TVÄRVETENSKAPLIGA FORSKNINGSOMRÅDEN;

    Sammanfattning : In this dissertation, the lives of five young people living in Norrköping follows for five years (1998 – 2002) through fieldwork involving observations and recurring interviews.The objective of the study is to describe and analyse the development into adulthood and the creation of a (cultural) identity among a group of young people in a town, which used to be heavily working class. LÄS MER

  5. 5. ”Mellanklass kan man kalla det” : Om tid och meningsskapande vid övergången från förskoleklass till årskurs ett

    Författare :Lina Lago; Anna-Liisa Närvänen; Karin Osvaldsson Cromdal; Ann Quennerstedt; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; School transitions; preschool class; school; childhood; time; temporality; socialization; rites of passage; priming events; educational practice; Skolövergångar; förskoleklass; skola; skolstart; barndom; tid; temporalitet; socialisation; passageriter; nyckelhändelser; pedagogiskt arbete;

    Sammanfattning : Avhandlingens syfte är att undersöka övergången från förskoleklass till årskurs ett och hur barn lär känna och skapar mening om vad skola och förskoleklass är. Detta görs genom att studera hur övergången från förskoleklass till årskurs ett markeras genom olika aktiviteter och de processer i vilka barn tillsammans med andra barn, lärare och kontext skapar mening kring övergången. LÄS MER