Sökning: "När skolan gör skillnad:"

Hittade 5 avhandlingar innehållade orden När skolan gör skillnad:.

  1. 1. Digitalisering av gymnasieskolans verksamhet : tillgång och användning

    Författare :Therése Haglind; Berner Lindström; Anna-Lena Godhe; Annika Lantz-Andersson; Jönköping University; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Digitala verktyg; skaldator; mobiltelefonen; LMS; tillgång; användning; gymnasieskolan; 1:1; resurser;

    Sammanfattning : Skolan är en del av samhället och den digitala utvecklingen ger upphov till både möjligheter och utmaningar för skolans verksamhet. Denna licentiatuppsats handlar om digitaliseringen av svensk gymnasieskola och tar sin utgångspunkt i en verksamhet där tillgången till digitala verktyg på flera sätt är tillgodosedd. LÄS MER

  2. 2. Digitalisering av gymnasieskolans verksamhet: tillgång och användning : Digitalization of upper secondary school: access and use

    Författare :Therése Haglind; Göteborgs universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Digitala verktyg; skaldator; mobiltelefonen; LMS; tillgång; användning; gymnasieskolan; 1:1; resurser;

    Sammanfattning : Skolan är en del av samhället och den digitala utvecklingen ger upphov till både möjligheter och utmaningar för skolans verksamhet. Denna licentiatuppsats handlar om digitaliseringen av svensk gymnasieskola och tar sin utgångspunkt i en verksamhet där tillgången till digitala verktyg på flera sätt är tillgodosedd. LÄS MER

  3. 3. Från guidad visning till shopping och förströdd tillägnelse: moderniserade villkor för ungdomars musikaliska lärande

    Författare :Claes Ericsson; Lars Lilliestam; Musikhögskolan i Malmö; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; Musikvetenskap; Musicology; group conversations; learning in school and in leisure time; modernity; adolescents; teaching; Music; learning; Pedagogy and didactics; Pedagogik; didaktik; Musicology;

    Sammanfattning : Abstract In the Swedish compulsory school system there is a trend towards increased student influence. School ideologists have for at least ten years strongly emphasised this issue. This tendency is in line with a more general direction in Western societies, which in many aspects has moved toward individualisation. LÄS MER

  4. 4. Against the turning away: : Understanding the relationships of bystander motivation and behaviors to school bullying

    Författare :Nathaniel Oliver Iotti; Institutionen för psykologi; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Bullying; Bystander behavior; Bystander motivation; Self-determination theory; Student-teacher relationship; Parenting;

    Sammanfattning : Research on school bullying has devoted a considerable amount of attention to investigating the roles of bystanders – the students who witness bullying or know that it is occurring – in bullying episodes. Numerous findings have shown that peer intervention is essential for reducing bullying behaviors; consequently, subsequent studies have examined which factors contribute to increasing the number of students who defend their peers. LÄS MER

  5. 5. Med främmande bagage : Tankar och erfarenheter hos unga människor med ursprung i en annan kultur eller Det postmoderna främlingskapet

    Författare :Christina Spännar; Sociologi; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; second language; Immigrant youth; reflexivity; egological intersubjectivity; postmodern; cross-cultural life-world; awareness; identity; enclave culture; status change; Alfred Schutz; Sociology; Zygmunt Bauman; Cultural anthropology; ethnology; Sociologi; postmodern; Alfred Schutz; Zygmunt Bauman; Kulturantropologi; etnologi;

    Sammanfattning : The present study is based on interviews with 22 youth and young adults. The perspective is phenomenological, since my aim has been to analyse and describe the everyday world as it presents itself to these young people. LÄS MER