Sökning: "Modern undervisning"
Visar resultat 1 - 5 av 17 avhandlingar innehållade orden Modern undervisning.
1. Between Modern Schooling and Cultural Heritage : Education and Ethnicity in Southwest China
Sammanfattning : Since the late 1970s, China has experienced remarkable socioeconomic development. The trend towards marketisation and modernisation overturned culturally-rooted lifestyles, and more and more ethnic minorities in China have started to regard their traditional cultures as irrelevant to their livelihoods and future and chosen to move away from them. LÄS MER
2. Historisk entreprenör möter modern teori : den entreprenöriella kapacitetens ursprung och komponenter
Sammanfattning : Hur får Sverige fler entreprenörer? Kan våra universitet och högskolor hjälpa till? Det tror Georg Nyström, som i denna avhandling visar på nödvändigheten av och möjligheterna till en pragmatisk undervisning av studenter, som är medvetna eller omedvetna om sina entreprenöriella anlag. Med utgångspunkt från ett historiskt praktikfall analyseras den entreprenöriella kapacitetens ursprung. LÄS MER
3. Talet om tekniska system : förväntningar, traditioner och skolverkligheter
Sammanfattning : I samhället uppmärksammas tekniken för sin ökande komplexitet och systemiska karaktär. l vilken mån avspeglar sig detta i skolans teknikämne? Denna avhandling berör undervisning om tekniska system i ett skolperspektiv, med det huvudsakliga syftet att undersöka hur undervisning om tekniska system tas upp till behandling i skolan. LÄS MER
4. "sätta flickan i stånd att fullgöra sina husliga plikter" : Fyra märkeskvinnor och flickors slöjdundervisning
Sammanfattning : "sätta flickan i stånd att fullgöra sina husliga plikter" Fyra märkeskvinnor och flickors slöjdundervisning. ("Fit the Girl for her Household Duties". Four Pioneer Women in Girls' Handicraft Education.)This dissertation deals with the development and establishment of girls' handicraft as a school subject in Sweden between 1880 and 1920. LÄS MER
5. I privat och offentligt : Undervisningen i moderna språk i Stockholm 1800–1880
Sammanfattning : The aim of this thesis is to characterise the shifting relationship between public and private education in nineteenth-century Sweden. It does so by a study of modern language teaching in Stockholm 1800–1880. LÄS MER