Sökning: "Meaning"
Visar resultat 11 - 15 av 2426 avhandlingar innehållade ordet Meaning.
11. Existentiell ensamhet hos sköra äldre personer : äldre personers upplevelser samt dokumentation i patientjournalen
Sammanfattning : The overall aim of this thesis was to illuminate the meanings of existential loneliness(EL) and describe how it was eased, as narrated by frail older people, as well as toexamine existential aspects documented in patient records in specialised palliative care.Two of the constituent studies of this thesis were qualitative with an explorative anddescriptive design (i. LÄS MER
12. The Normativity of Thought and Meaning
Sammanfattning : In recent years the normativity of thought and meaning has been the subject of an extensive debate. What is at issue is whether intentionality has normative features, and if so, whether that constitutes a problem for naturalistic attempts to account for intentional phenomena. LÄS MER
13. Managementinitiativ, mening och verksamhetsresultat : En retrospektiv studie av en teknikintensiv verksamhet
Sammanfattning : I denna studie betraktas en organisations utveckling med ett meningsskapande-perspektiv, vilket kort innebär att handlingar skapar mening och mening skapar handlingar. Weicks (1995) inflytelserika tankemodell av meningsskapande har utvecklats till en modell och metod som kan tillämpas på ett empiriskt material. LÄS MER
14. Meaning and Action in Sustainability Science : Interpretive approaches for social-ecological systems research
Sammanfattning : Social-ecological systems research is interventionist by nature. As a subset of sustainability science, social-ecological systems research aims to generate knowledge and introduce concepts that will bring about transformation. Yet scientific concepts diverge in innumerable ways when they are put to work in the world. LÄS MER
15. Topos som meningsskapare : retorikens topiska perspektiv på tänkande och lärande geonom argumentation
Sammanfattning : De flesta teorier om meningsskapande som är moderna inom ramen för den högskolepedagogiska diskursen i Sverige idag utgår från en perspektivisk kunskapssyn. Det kan emellertid vara svårt att realisera en didaktik som tar många synsätt på allvar i klassrummet utan att landa i hållningslös relativism. LÄS MER
