Sökning: "Matematiska resonemang"

Visar resultat 6 - 10 av 16 avhandlingar innehållade orden Matematiska resonemang.

  1. 6. Klassrumsbedömning i matematik på gymnasieskolans nivå

    Författare :Semir Becevic; Claes Ericsson; Pernilla Nilsson; Jesper Boesen; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP;

    Sammanfattning : Klassrumsbedömning i matematik på gymnasienivå är en licentiatstudie med en intention att närma sig, fånga upp samt förstå och tolka lärares ageranden, tankar, upplevelser och reflektioner inom och om bedömningen i matematik i gymnasiet. En annan avsikt är delvis att fylla i luckan mellan det målrelaterade kursbedömningssystemet och det praktiska fältet med en kvalitativ forskningsstudie om lärarerfarenheter från gymnasiets matematikkurser. LÄS MER

  2. 7. Med uppgift att lära : om matematikuppgifter som en resurs för lärande

    Författare :Jonas Jäder; Johan Lithner; Mathias Norqvist; Anna Teledahl; Frode Rønning; Umeå universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; task; mathematical problem; textbook; problem solving; reasoning; beliefs; mathematical challenge; upper secondary school; Matematikuppgift; Matematiskt problem; Problemlösning; Lärobok; Matematiskt resonemang; Gymnasieskolan; Utmaningar; matematikdidaktik; didactics of mathematics; Utbildning och lärande;

    Sammanfattning : Elevers möjligheter att utveckla sin kunskap i matematik påverkas av de uppgifter de arbetar med. Det är möjligt att göra en distinktion mellan rutinuppgifter och matematiska problem. En rutinuppgift är en uppgift som en elev kan lösa genom att använda en välbekant metod, eller genom att imitera en förlaga. LÄS MER

  3. 8. Mathematics and mathematics education - two sides of the same coin : creative reasoning in university exams in mathematics

    Författare :Ewa Bergqvist; Johan Lithner; Peter Nyström; Christer Bergsten; Umeå universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Polynomial convexity; Positive currents; Jensen measures; Mathematical reasoning; assessment; university level; Subject didactics; Ämnesdidaktik;

    Sammanfattning : Avhandlingen består av två ganska olika delar som ändå har en del gemensamt. Del A är baserad på två artiklar i matematik och del B är baserad på två matematikdidaktiska artiklar. De matematiska artiklarna utgår från ett begrepp som heter polynomkonvexitet. LÄS MER

  4. 9. Frameworks for task design and technology integration in the mathematics classroom

    Författare :Patrik Gustafsson; Andreas Ryve; Per Sund; Tomas Bergqvist; Mälardalens högskola; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; mathematical classroom discussion; task design; classroom response system; technology integration; design principle; framework; Didactics; didaktik;

    Sammanfattning : In recent years many teachers and students have begun having good access to digital technology in their classrooms, and in the context of Sweden the majority of secondary schools are known as one-to-one schools, with students having their own computer or tablet. However, the mere presence of technology in the classroom is not a guarantee for improved teaching and learning. LÄS MER

  5. 10. Förskollärare planerar barns möten med matematik : Ett reflektivt skoldidaktiskt perspektiv

    Författare :Josefin Rostedt; Joakim Samuelsson; Ingrid Karlsson; Camilla Björklund; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; pre-school; planning; didactics; teaching mathematics; förskola; planering; didaktik; matematikundervisning;

    Sammanfattning : Licentiatavhandlingen riktar blicken mot planeringsarbete i förskolan. Syftet är att beskriva och analysera förskollärares autentiska planering av barns möten med matematik. Studiens teoretiska inramning utgörs av den reflektiva skoldidaktiska teorin som betonar, oavsett skolform, lärares ansvarstagande för undervisning. LÄS MER