Avancerad sökning

Hittade 5 avhandlingar som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Verksamhetens påverkan på post-adoptiva teknikval

    Författare :Martina Granholm; Erik A. M. Borglund; Lena-Maria Öberg; Maria Spante; Mittuniversitetet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; post-adoption; teknikval; verksamhet; krisledning; aktivitet; temporal organisering;

    Sammanfattning : Digitalisering beskrivs som en möjlighet att lösa samhällsproblem genom att stödja och utveckla verksamheter. Det visar sig bland annat genom investeringar i informationsteknologiska lösningar i samhället. LÄS MER

  2. 2. Connected Practice: The Dynamics of Social Interaction in Shared Virtual Environment

    Författare :Maria Spante; Ralph Schroeder; Chalmers tekniska högskola; []
    Nyckelord :NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; time; connected practice.; Shared virtual environments; virtual reality technology; dynamics; social interaction; practice; Informatik;

    Sammanfattning : This thesis investigates the phenomenon of social interaction in shared virtual environments (SVEs), supported by virtual reality (VR) systems over time. SVEs are computer generated 3D graphical spaces where geographically distributed people can meet and interact with each other in a graphical space. LÄS MER

  3. 3. Shared Virtual Environments : Technology, Social Interaction, and Adaptation over Time

    Författare :Maria Spante; Erik Stolterman; Institutionen för teknik och samhälle Chalmers tekniska högskola; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Shared virtual environments; virtual reality technology; social interaction; adaptation; collaboration; time; Informatik; Informatics;

    Sammanfattning : This thesis investigates social interaction and adaptation over time in shared virtual environments. Shared virtual environments (SVEs) are computer generated 3D graphical spaces where geographically distributed people can meet and interact with each other in a graphical space. LÄS MER

  4. 4. Co-constructing Expertise : Competence Development through Work-Integrated e-Learning in joint Industry-University Collaboration

    Författare :Monika Hattinger; Lars Svensson; Maria Spante; Lennart Malmsköld; Kristina M. Eriksson; Linn Gustavsson Christiernin; Anita Mirijamdotter; Högskolan Väst; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Competence Development; e-Learning design; Learning activities; Co-construction; Manufacturing industry; Expert knowledge; Knotworking; Expansive Transformation; Boundary crossing; Work Integrated Learning; Arbetsintegrerat lärande; Informatik; Informatics;

    Sammanfattning : This thesis is inter-disciplinary and proceed from the ongoing challenges of the increased digitalization, automation and robotization that impact the manufacturing industry's emergent need of high-qualified practitioners. Digitalization also challenges universities to open up to external collaboration and to design blended e-learning targeting industry knowledge needs. LÄS MER

  5. 5. Digital Didaktisk Design : Att utveckla undervisning i och för en digitaliserad skola

    Författare :Sara Willermark; Lena Pareto; Maria Spante; Ulrika Lundh Snis; Anders D. Olofsson; Högskolan Väst; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Digital teknik; digital didaktisk design; lärare; virtuellt klassrum; TPACK; verksamhetsteori; expansivt lärande; gränser; Work Integrated Learning; Arbetsintegrerat lärande; Pedagogik; Pedagogics;

    Sammanfattning : I denna avhandling undersöks grundskollärares arbete med att utveckla sin undervisningspraktik med digital teknik. Mer precist undersöks hur en sådan utveckling kan identifieras, förstås och stödjas. Empirin härstammar primärt från ett treårigt aktionsorienterat skolutvecklingsprojekt i nordisk grundskola. LÄS MER