Sökning: "Margareta Gustafsson"

Visar resultat 1 - 5 av 7 avhandlingar innehållade orden Margareta Gustafsson.

  1. 1. Challenges in prehospital emergency care : patient, spouse and personnel perspectives

    Författare :Kerstin Forslund; Venke Sørlie; Margareta Ehnfors; Margareta Gustafsson; Terese Bondas; Örebro universitet; []
    Nyckelord :MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; challenge; prehospital; emergency; care; patient; spouse; personnel; chain; acute chest pain; Caring sciences; Vårdvetenskap; Vårdvetenskap; Nursing Science;

    Sammanfattning : Prehospital emergency care (PEC) with the emergency call to the Emergency Medical Dispatch (EMD) centre is an essential part of the health-care system. It is important to obtain knowledge about the links in the PEC chain from the perspectives of those providing the service and those receiving it. LÄS MER

  2. 2. Konsekvenser av en akut traumatisk handskada : en prospektiv studie av patientens situation under det första året efter olyckan

    Författare :Margareta Gustafsson; Gerd Ahlström; Regina Wredling; Örebro universitet; []
    Nyckelord :MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; Vårdvetenskap; Hand injuries; traumatic stress; anxiety; depression; pain; outcome; nursing; omvårdnadsforskning med medicinsk inriktning; Caring sciences; Vårdvetenskap; Vårdvetenskap; Nursing Science;

    Sammanfattning : The overall aim of the research project was to investigate the consequences of an acute traumatic hand injury during the first year after the accident. The project involved 112 patients with acute traumatic hand injuries requiring inpatient hand-surgical treatment. The majority of the patients were men. LÄS MER

  3. 3. Two dimensions of student ownership of learning during small-group work with miniprojects and context rich problems in physics

    Författare :Margareta Enghag; Hans Niedderer; Peter Gustafsson; Jonte Bernhard; Phil Scott; Karlstads universitet; []
    Nyckelord :NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; ownership of learning; exploratory talks; physics learning; context rich problems; miniprojects; Naturvetenskapernas och teknikens didaktik; fysikdidaktik; Ämnesdidaktik; Subject Didactics; Physics; Fysik; NATURAL SCIENCES; Naturvetenskapernas och teknikens didaktik;

    Sammanfattning : In this thesis the theoretical framework student ownership of learning (SOL) is developed both theoretically and with qualitative research, based on studies of small-group work in physics with miniprojects and context rich problems. Ownership is finally defined as actions of choice and control, i.e. LÄS MER

  4. 4. Translational Aspects of Blood-Brain Barrier Transport and Brain Distribution of Drugs in Health and Disease

    Författare :Sofia Gustafsson; Margareta Hammarlund-Udenaes; Stina Syvänen; Irena Loryan; Danica Stanimirovic; Uppsala universitet; []
    Nyckelord :MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; Blood-brain barrier; Neurovascular unit; Pharmacokinetics; Neurodegenerative disease; Drug transport; Brain tissue binding; Positron emission tomography; Brain regions; Farmaceutisk vetenskap; Pharmaceutical Science;

    Sammanfattning : A high unmet medical need in the area of CNS diseases coincides with high failure rates in CNS drug development. Efficient treatment of CNS disease is constrained by limited entrance of drugs into the brain owing to the blood-brain barrier (BBB), which separates brain from blood. LÄS MER

  5. 5. Laborativt arbete i fysikundervisningen : Något som behöver diskuteras!

    Författare :Jan Andersson; Margareta Enghag; Gunnar Jonsson; Kjell Magnusson; Peter Gustafsson; Karlstads universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Laborativt arbete; Fysikdidaktik; Kommunikation; Effektivitet; Laborationsformer; Physics; Fysik;

    Sammanfattning : BaksidestextI gymnasieskolans kursplaner för ämnet fysik framhålls det undersökande arbetssättet genom att betona att eleverna ska ges förutsättningar att utveckla förmågan att söka svar på frågor, planera, genomföra, tolka och redovisa experiment. Eleverna ska dessutom ges möjligheter att använda sina kunskaper i fysik för att kommunicera, argumentera och presentera slutsatser. LÄS MER