Sökning: "Lokalt utvecklingsarbete"

Visar resultat 1 - 5 av 13 avhandlingar innehållade orden Lokalt utvecklingsarbete.

  1. 1. Kamp för bygden : En etnologisk studie av lokalt utvecklingsarbete

    Författare :Anette Forsberg; Billy Ehn; Kjell Hansen; Umeå universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; Local rural development work; community action; collective action; translocal action; women s action; community activists; struggle; survival; situated events; relation based holistic perspective; symbolic expressions of community; social economy; life politics; voice; visbility and worth; Lokalt utvecklingsarbete; lokala utvecklinsgrupper; bygdeutveckling; kollektiv handling; translokal handling; kvinnors organisering och handling; eldsjälsarbete; bygdekamp; överlevnad; platshändelser; relationellt perspektiv; helhetsperspektiv; symboliska betydelser av bygd; social ekonomi; livspolitik; röst; synlighet och värde; Ethnology; Etnologi; Ethnology; etnologi;

    Sammanfattning : When collective action for community is defined as local development or as a struggle for survival different understandings are in focus. Politically, this kind of community action is defined as local development and understood in terms of growth and economics. LÄS MER

  2. 2. Områdesbaserad politik – möjligheter till strukturell förändring : Lokalt utvecklingsarbete i marginaliserade bostadsområden i Malmö

    Författare :Sandra Karlsson; Hans Westlund; Maria Håkansson; Irene Molina; Ingemar Elander; KTH; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; area-based initiatives; marginalised neighbourhoods; Malmö; structural change; social problems; social constructions of target groups; poverty; segregation; social sustainability; inter-sectorial cooperation; social mobilisation; Planering och beslutsanalys; Planning and Decision Analysis;

    Sammanfattning : In 1995 the Swedish government launched the first area-based initiative Special initiatives in immigrant-dense neighbourhoods as a response to the current debate concerning the failings of the integration policy. The area-based policy and projects undertake the mission to reverse the trend in marginalized neighbourhoods in Sweden’s major cities from 1995 to 2014. LÄS MER

  3. 3. Att förändra barnomsorgen : En analys av en statlig satsning på lokalt utvecklingsarbete

    Författare :Christina Segerholm; Umeå universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Public child care; national governance; local development work; evaluations;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  4. 4. Utvärdering och folkbibliotek : En studie av utvärderingens teori och praktik med exempel från folkbibliotekens förändrings- och utvecklingsprojekt

    Författare :Angela Zetterlund; Alger Klasson; Högskolan i Borås; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; utvärdering; bibliotek; lokalt utvecklingsarbete; fallstudie; Library and Information Science; Biblioteks- och informationsvetenskap;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  5. 5. Förändringsstrategier i grundskolan : ett ledarperspektiv

    Författare :Kerstin Nilsson; Svante Leijon; Rolf Solli; Örebro universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; change strategies; change processes in school; local development work in school; leadership; the good leadership; principals as change masters; environment in school; changeprojects in school; staff participation; school in change; school organization; förändringsstrategier; förändringsprocesser i skolan; lokalt utvecklingsarbete i skolan; ledarskap; skolledare; det goda ledarskapet; rektorer som förändringsledare; arbetsmiljö i skolan; utvecklingsprojekt i skolan; medarbetares delaktighet; skolan i förändring; skolorganisation; Business studies; Företagsekonomi; Business Studies; företagsekonomi;

    Sammanfattning :   Change Strategies in Primary School  -  a leader perspective This thesis focuses on change strategies in the Swedish primary school. The schoolleaders have a new situation and role as change agents since the school was brought under local go­vern­ment control with among others the reguirement to be responsible for the local process of development in school. LÄS MER