Sökning: "Lisbeth Lundahl"
Visar resultat 11 - 15 av 22 avhandlingar innehållade orden Lisbeth Lundahl.
11. Välja vara : En studie om gymnasieval, mässor och kampen om framtiden
Sammanfattning : Avhandlingen kartlägger och analyserar i fyra empiriska artiklar hur elevsubjekt konstrueras i skolans vardag och vilken roll marknadens principer spelar i dessa konstruktioner. I synnerhet fokuseras vilka logiker som konstituerar gymnasievalets praktiker, samt hur dessa legitimeras, tolkas och utmanas. LÄS MER
12. Leva och lära demokrati? : En etnografisk studie i två gymnasieprogram
Sammanfattning : The aim of this study is to acquire knowledge regarding democratic education in upper secondary school programmes with different gender and social class profiles. It covers the teaching in and about democracy, pupils’ power-positions and their attempts to affect routine school activities. LÄS MER
13. Staten och läromedlen : En studie av den svenska statliga förhandsgranskningen av läromedel 1938-1991
Sammanfattning : Studien handlar om statlig påverkan på skolans läromedel. Här studeras såväl de politiska besluten om, som det konkreta genomförandet av, den svenska statliga förhandsgranskningen av läromedel, från starten 1938 till avskaffandet 1991. De politiska besluten och genomförandet sker på skilda arenor. LÄS MER
14. Varken resurs eller problem : om lågutbildade ungas etablerings- och försörjningsmöjligheter
Sammanfattning : This thesis explores labour market opportunities for young people based on the assumption that these opportunities vary depending on the local socio-economic context (level of education, level of income, the proportion of employed within the population). The situation for young people with low education, i.e. LÄS MER
15. Innerstadsgymnasierna : En studie av tre elitpräglade gymnasieskolor i Stockholm och deras positionering på utbildningsmarknaden
Sammanfattning : During the early 1990s Sweden underwent extensive educational reforms. Vouchers, freedom of choice, establishment of so-called “free-schools” together with far-reaching decentralization took the place of a highly centralized educational system, with few private schools and a very low degree of differentiation. LÄS MER