Sökning: "Linköping 2010"
Visar resultat 1 - 5 av 218 avhandlingar innehållade orden Linköping 2010.
1. Mellan två samhällen : Inflyttat arbetsfolk i Linköping under det förindustriella 1800-talet
Sammanfattning : Syftet med avhandlingen är att undersöka den sammantagna livssituationen för ett begränsat urval individer (en primär kohort av 19 män och en utökad kohort av ytterligare 42 män, det vill säga totalt 61 män) i ett familjesammanhang. Det handlar närmare bestämt om att så långt källorna tillåter söka kvalitativt förstå och karaktärisera socioekonomiska villkor, familjeliv och hälsa, såsom de gestaltar sig i den vardagliga livsföringen och i relation till den specifika tiden och den lokala stadsmiljön. LÄS MER
2. Meta-Languages and Semantics for Equation-Based Modeling and Simulation
Sammanfattning : Performing computational experiments on mathematical models instead of building and testing physical prototypes can drastically reduce the develop cost for complex systems such as automobiles, aircraft, and powerplants. In the past three decades, a new category of equation-based modeling languages has appeared that is based on acausal and object-oriented modeling principles, enabling good reuse of models. LÄS MER
3. Monotonic regression for large multivariate datasets
Sammanfattning : Monotonic regression is a non-parametric statistical method that is designed especially for applications in which the expected value of a response variable increases or decreases in one or more explanatory variables. Such applications can be found in business, physics, biology, medicine, signal processing, and other areas. LÄS MER
4. Mellan akademi och profession : Hur lärarkunskap formuleras och bedöms i verksamhetsförlagd lärarutbildning
Sammanfattning : Syftet med avhandlingen är att granska hur lärarkunskap formuleras och bedöms i verksamhetsförlagd utbildning (VFU) inom svensk lärarutbildning. Utgångspunkten tas i det faktum att lärares yrkeskunskaper under lång tid varit uppdelade och beskrivna som teoretiska och praktiska, till exempel uttryckta som lärares tänkande respektive lärares handlande, eller vad lärare vet och vad lärare kan utföra. LÄS MER
5. Lärare med utländsk bakgrund : Sju yrkeslivsberättelser om möten med nya skolsammanhang
Sammanfattning : Studiens övergripande syfte är att öka kunskapen om lärare med utländsk bakgrund och deras möte med den svenska skolan genom deras berättelser. Studien har sin grund i ett socialkonstruktionistiskt perspektiv med förståelsen att mening skapas i interaktion med andra. LÄS MER