Sökning: "Lika med matematik"
Visar resultat 1 - 5 av 40 avhandlingar innehållade orden Lika med matematik.
1. Optimal Stopping Domains and Reward Functions for Discrete Time American Type Options
Sammanfattning : Avhandlingen behandlar problemet att välja tidpunkt för att lösa in en amerikansk option. En amerikansk option ger ägaren rätten att köpa eller sälja en underliggande vara för ett fast pris, kallat lösenpriset, fram till och med en förbestämd tid, den så kallade slutdagen. LÄS MER
2. Dynamics and limits in algebraic combinatorics
Sammanfattning : This thesis consists of the following six articles.Properties of the Edelman-Greene bijection. Edelman and Greene constructed a correspondence between reduced words of the reverse permutation and standard Young tableaux. LÄS MER
3. Topics in Combinatorial Algebraic Geometry
Sammanfattning : This thesis consists of six papers in algebraic geometry –all of which have close connections to combinatorics. In Paper A we consider complete smooth toric embeddings X ↪ P^N such that for a fixed positive integer k the t-th osculating space at every point has maximal dimension if and only if t ≤ k. LÄS MER
4. Kollegialt lärande i matematik : Ett verksamhetsteoretiskt perspektiv
Sammanfattning : In the last decade, Professional Learning Communities (PLCs) are increasingly used as models for teachers’ joint efforts in developing their teaching. The overall aim of this licentiate thesis is to expand the knowledge of PLCs in mathematics, by deepening the understanding of aspects that influence the establishment, organization, and implementation of PLCs in mathematics. LÄS MER
5. Proportionalitetsbegreppet i den svenska gymnasiematematiken – en studie om läromedel och nationella prov : [The Concept of Proportionality in the Swedish Upper Secondary School Mathematics – a Study of Textbooks and National Examinations]
Sammanfattning : Proportionalitet är ett centralt begrepp i skolmatematiken. Begreppet introduceras i de lägre stadierna och återkommer i så gott som samtliga kurser från årskurs 9 tillsista kursen på gymnasiet. Det övergripande syftet med denna studie är att undersöka hur det matematiska begreppet proportionalitet hanteras i den svenska gymnasieskolan. LÄS MER